Hoppa till innehåll

Strandberg: ”Det är sjukt att vi accepterar reklam på bio”

Cafés Jonas Strandberg kritiserar ett mycket märkligt fenomen hos många av våra biografer.

Biobiljetterna blir bara dyrare och dyrare och med det i åtanke finns det något som skaver. Om jag ska köpa en biljett på Filmstaden till Furiosa: A Mad Max Saga kostar den i skrivande stund 169 kronor. Jag kanske väljer en av de senare visningarna, 21.20. Bortsett från en detalj. Filmstaden säger att den börjar då, men det är inte sant.

Det de menar är i själva verket att 21.20 börjar en formidabel vägg av reklam. Först för en rad osorterade produkter och tjänster. Sedan i form av trailers för andra filmer. Den exakta längden för det här massiva reklamblocket finns inte angivet någonstans. Det är därför svårt att parera om man inte är intresserad av att betala 169 kronor för att se en film och därefter ändå tvångsmatas med annonser.

Varför tolererar vi egentligen det här?

Dels att Filmstaden inte är ärliga med starttiden. Dels att det känns som att de tycker att det är underförstått att det är reklamen och inte filmen som börjar. Det finns en tendens till arrogans där. Att de utgår från att det förstår vi väl själva, att filmen inte börjar 21.20 trots att de påstår det. Det borde vi väl ha fattat vid det här laget.

Det är som att betala för ett restaurangbesök, men innan man får in maten måste man först äta upp en liten skål med avföring.

Trailers hör ju till bioupplevelsen, så de kan få vara kvar och börja lite innan filmen. Är man sugen kan man hitta sin plats lite tidigare och få en smygtitt på kommande filmer, men man ska ändå veta att den tiden som Filmstaden säger att filmen ska börja stämmer. Det börjar bli väldigt svårt att acceptera konstant ökade biljettpriser, när man samtidigt spränger in en hel drös annonser. Här borde Filmstaden inte få ha kakan och äta den. De får antingen ha något högre biljettpriser, men kasta bort reklamen. Eller sänka priserna drastiskt och behålla annonserna.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.