PR-trick som metod för att få ”förtjänad media” som det heter i reklambyråvärlden är vanligt förekommande och svenska mobiloperatören Halebops senaste påhitt sållar sig definitivt till ett PR-trick av den udda sorten.
På bästa Anonymouse-vis slår de den 3 mars upp miniatyrportarna till fyra minibutiker – byggda av mestadels pärlor. Minibutikerna är ungefär lika stora som en skokartong och öppnar på än så länge hemliga platser utomhus i Stockholm, Malmö, Sundsvall och Göteborg.
Även om det är oklart exakt HUR och VAD man ska kunna shoppa i pärlbutikerna skriver Halebop i ett pressmeddelande att ”kunder som hittar minibutikerna kan ta del av exklusiva deals som bara finns i butikerna”.
Stora delar av butikerna är gjorde utav vanliga pärlor och är skapade av konstnären Johan Karlgren, mer känd som @pappasparlor på Instagram, som blivit känd för sina street art-installationer gjorda av just pärlor.
Det återstår att se om de ”exklusiva dealsen” är något att ha, eller om de Nils Karlsson Pyssling-inspirerade pärlbutikerna enbart är ett udda PR-trick.
Halebops miniatyrbutiker öppnar hur som helst den 3 mars på än så länge hemliga platser i Stockholm, Malmö, Sundsvall och Göteborg.