Ahlgrens bilar, Sveriges kanske godaste godis (i alla fall om undertecknad själv får välja), får sig ett ansiktslyft vid 70-års ålder.
För att lyfta att ”Sveriges mest sålda bil” rullat på livsmedelsbutiksvägarna i 70 år har Cloetta, som äger varumärket Ahlgrens bilar, fattat beslutet att omdesigna den nuvarande bilpåseförpackningen. Det är första gången på 15 år som det folkkära skumgodiset får ett nytt yttre, skriver tidningen Resumé.
Varje smak i produktportföljen har fått ett anpassat landskap utifrån smakprofil, för att förtydliga särskiljning mellan smakerna. Dessutom har loggan och typsnittet fått en modernare touch och mjukare former.
Den kanske största utseendemässiga skillnaden är att den transparenta rektangulära ”fönsterrutan” på framsidan av förpackningen nu är formad som en Ahlgrens bil.
Ahlgrens bilar-påsen går i samband med den nya förpackningen över till plantpack, som består av 50 procent växtbaserad plats.
Den nya ”bilar”-påsen rullar ut i butikshyllorna i augusti och under hösten ska den gamla påsen fasas ut i livsmedelsbutikerna och ersättas av den nya.