Hoppa till innehåll

”Sveriges mest sålda bil” får ny design

Ahlgrens bilar.
Joakim Almén

För att uppmärksamma att godisklassikern Ahlgrens bilar fyller 70 år får påsen en ny design. Och innan du, eventuellt, går i taket: Cloetta har inte tagit sig drastiska designfriheter.

Ahlgrens bilar, Sveriges kanske godaste godis (i alla fall om undertecknad själv får välja), får sig ett ansiktslyft vid 70-års ålder.

För att lyfta att ”Sveriges mest sålda bil” rullat på livsmedelsbutiksvägarna i 70 år har Cloetta, som äger varumärket Ahlgrens bilar, fattat beslutet att omdesigna den nuvarande bilpåseförpackningen. Det är första gången på 15 år som det folkkära skumgodiset får ett nytt yttre, skriver tidningen Resumé.

Nya Ahlgrens bilar-påsen: Den tidigare rektangulära genomskinliga rutan på framsidan har ersatts av formen av en Ahlgrens bil. Foto: Cloetta

Varje smak i produktportföljen har fått ett anpassat landskap utifrån smakprofil, för att förtydliga särskiljning mellan smakerna. Dessutom har loggan och typsnittet fått en modernare touch och mjukare former.

Den kanske största utseendemässiga skillnaden är att den transparenta rektangulära ”fönsterrutan” på framsidan av förpackningen nu är formad som en Ahlgrens bil.

Ahlgrens bilar-påsen går i samband med den nya förpackningen över till plantpack, som består av 50 procent växtbaserad plats.

Den nya ”bilar”-påsen rullar ut i butikshyllorna i augusti och under hösten ska den gamla påsen fasas ut i livsmedelsbutikerna och ersättas av den nya.

Så här såg Ahlgrens bilar ut en gång i tiden. Foto: Cloetta
Credits
Foto: Cloetta:

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.