Hoppa till innehåll

Tremaine Emory är Supremes nya creative director

Tom Cehlin Magnusson

Designern har sedan tidigare arbetat nära Kanye West och Frank Ocean.

För lite över ett år sedan så blev det klart att modekonglomeratet VF Corporation (som bland annat äger Vans, Timberland och North Face) köpt streetwearmärket Supreme för över två miljarder dollar. Ett köp som väckte oro hos företagets lojala konsumentskara som undrade om Supremes hårt limiterade släpp nu skulle börja säljas på kedjor och varuhus.

Oro som kanske stillas nu när det New York-baserade företaget annonserar att Tremaine Emory är företagets nya creative director. Emory har ett tungt cv som bland annat inkluderar hans eget märke Denim Tears som har jobbat med bland annat Our Legacy, Levi’s, Stüssy och Off-White. Sedan tidigare har han också arbetat hos Marc Jacobs och Stüssy, men har kanske varit som mest inflytelserik i sitt arbete med Kanye West och Frank Ocean som han har arbetat bakom kulisserna för.

Foto: Getty Images.

Emory har gjort sig känd som en politisk röst i branschen och har gjort det till en vana att vara obekväm med storföretag som velat samarbeta med honom. Bland annat så tog han för ett par år sedan fram en sneakermodell inspirerad av David Hammons konst som han endast gick med på att släppa om Nike samtidigt förband sig att förändra sitt arbete internt och externt. När han samarbetade med Levi’s så tog han chansen att i en kampanj berätta om hur tätt sammanflätad slaveriet är med bomullsindustrin i USA.

Tremaine Emory kommer jobba tillsammans med grundaren James Jebbia som är fortsatt ansvarig för alla delar av streetwearföretaget, meddelar Business of Fashion.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.