2.0-versionen av Steve Jobs favoritsko – som är den första sko i 99X-serien att lanseras under New Balances hajpade Made in UK-flagg – introducerar en mer strömlinjeformad design och en fotriktig FuelCell-mellansula.
Andra uppdaterade designelement är Made in England-märkningen på plösen för att tydligt signalera skons ursprung (alla skor i Made in UK-kollektionen är tillverkade i New Balances fabrik i Flimby, England) och har en uppdaterad ovandel i mocka, mesh, syntet och asymmetrisk tånedsänkning.
Ursprungsmodellen, som lanserades 2001 och satte en ny standard för modern löpardesign, blev snabbt en snackis i modekretsar – mycket tack vare sin eleganta design, detaljfokus och höga kvalitet. Särskilt populär blev skon i italienska modestäder som Milano och Florens, där stilmedvetna män och Pitti Uomo-stammisar matchade sina 991:or med skräddarsydda kostymer snarare än löparkläder.
”Få andra skomodeller har haft samma kulturella inflytande i Europa som 991:an. Nu, 20 år efter att originalet släpptes, kände vi att det var dags för en uppdatering, utan att för den skull förlora skons ikoniska DNA. 991v2 är mötet mellan innovation och tradition. En framtida klassiker”, säger Sam Pearce, creative design manager på New Balance.
Inför lanseringen av 991v2 har New Balance teamat upp med italienske stjärnkocken och 991-entusiasten Massimo Bottura, som utöver att driva en av världens bästa restauranger, trestjärniga Osteria Francescana, även är känd för att äga över 100 par New Balance-skor. NB 991v2 kostar 2 850 kr.