Skoföretaget Allbirds vill förändra världen – med världens mest bekväma sneakers

San Francisco-baserade Allbirds ska göra världen mer hållbar med miljövänliga sneakers – som också råkar vara vattentäta.

David Johansson  |  Publicerad 2019-10-25 11:30  |  Lästid: 4 minuter

De senaste månaderna har ett nytt företag börjat smyga sig in på den svenska skomarknaden. Ett hajpat varumärke som dykt upp på kändisars fötter, men som till skillnad från sina konkurrenter inte använder sig av limiterade släpp i mängder eller oändligt nya färgkombinationer. Allbirds tillverkar enkla sneakers i ull, och har hyllas av celebriteter som Emma Watson och Barack Obama. Nyligen kallade Time Magazine deras sneaker för världens mest bekväma sko – men varför har Allbirds från ingenstans blivit en uppstickare mot världens skojättar?

År 2015 grundades ett skoföretag vars syfte redan från början var att ha en positiv inverkan på miljön. Man har sedan dag ett varit nitiska i hela produktkedjan. Från idé till färdig produkt granskar man varenda detalj för att försäkra sig om att ingen – varken människor, djur eller miljön – tar skada.

Allbirds grundare Joey Zwillinger.

– Vi grundades 2015 och lanserade bara en enda sko. Man skulle kunna placera oss under benämningen ”slow fashion”, eftersom vi på riktigt är motsatsen till ”fast fashion”, säger Joey Zwillinger, ett amerikanskt wizkid inom hållbar teknologi som tillsammans med den före detta elitfotbollsspelaren Tim Brown startade Allbirds. Namnet är en hyllning till Tims hemland Nya Zeeland. När de första nybyggarna anlände till Nya Zeeland fanns det en sak som stack ut mer än allt annat, fåglarna. Nybyggarna tyckte sig se fåglar överallt, och uttrycket ”all birds” har levt kvar i den nya zeeländska folkloren.

2015 bestod Allbirds av Joey, Tim och Joeys hund Walter. I dag har man 500 anställda över hela världen. Företaget har sedan starten varit helt inriktade på att inte bara skapa bekväma skor — man vill också skapa helt nya material. Joey Zwillinger berättar om sin kärlek till innovation och att uppfinna nya material.

– Som industrin ser ut idag kan du gå in i en skoaffär och se 200 olika stilar, och det är så klart överväldigande. Vi placerade oss omedelbart utanför detta genom att bara utveckla, producera och sälja en enda sko. Vi möter behovet av en fantastisk men enkel design, som samtidigt levererar komfort. Människor börjar långsamt uppskatta det, eftersom vi inte erbjuder en produkt som gör kompromisser, menar Joey.

Hur gör man egentligen världens mest bekväma sneaker?

– Att skapa en sko består av väldigt många detaljerade steg. Blir något fel så måste du kassera skon. Att dessutom göra det i stor skala är väldigt svårt, så därför valde vi att inledningsvis satsa på en modell. Vi börjar med att tillverka en läst, som måste vara perfekt eftersom den avgör formen på hela skon. Materialet vi använder till själva skon är en sorts merinoull, som delvis är ett otroligt tyg men också fungerar väldigt bra som slitstarkt skomaterial. Våra innersulor är gjorda på ricinolja som tillför en extra speciell komfort, tillsammans med vår patenterade SweetFoam som är gjort av sockerrör från södra Brasilien.

Joey menar att eftersom Allbirds sedan starten har haft som mål att skapa produkter på ett miljövänligt sätt har man en fördel i jämförelse med sina, ofta större, konkurrenter.

– Hela meningen med vårt företag är att möta efterfrågan som finns. Bara det ger oss en fördel. Det är svårt för stora, internationella företag att göra förändringar på riktigt, men hos oss har det redan från början varit en fundamental del av arbetet, säger han.

Hur ser du på modebranschens utvecklingen framöver, när det kommer till just hållbar teknologi?

– Vi behöver sakta ned, vilket också är en stor anledning till att jag älskar vårt företag och sättet vi arbetar på. Innan Allbirds försökte jag sälja förnybara algbaserade kemikalier till industrier, men väldigt få nappade. Dagens konsument vill verkligen ha produkter som är tillverkade med så liten negativ påverkan på miljön som möjligt. När Allbirds dök upp såg jag det som en möjlighet att göra det här på riktigt.

Allbirds har expanderat på kort tid, inte bara i antalet anställda utan också skomodeller. Den senaste skon Mizzle är en vattentät sko i ull (!) som slagit extra stort i Europa och det regniga Storbritannien. Även personer som Matthew McConaughey, Emma Watson och Barack Obama har fattat tycke för den vattentäta ullskon.

– Ullen som skon är täckt av är en slags vattentät film som är flourfri. När du köper en produkt som menar att den är vattentät är det nästan alltid antingen gjort av gummi som inte andas, eller något annat flourbehandlat material. Flour i dessa mängder är giftigt för miljön, så det håller vi oss borta från.

Termen ”greenwashing” dyker upp mer och mer nu för tiden, och det känns väldigt lätt för företag att påstå att man arbetar hållbart och miljövänligt. Upplever du och Tim att ni ofta behöver försvara ert sätt att jobba på?

– Nej, faktiskt inte. Vi har alltid sett till att göra allting noggrant och eftertänksamt. Vi går igenom allting steg för steg, och ser till att hela tiden vara noga med alla detaljer. Vi är så klart inte perfekta som miljövänligt företag, men vi ser alltid till att tänka igenom allting noggrant.

Så vad kan stora, internationella företag göra?

– Jag tror att det kräver faktisk förståelse för vilket avtryck man som företag faktiskt gör på miljön. Det handlar om att verkligen förstå och försöka — och framförallt vilja — förändra det till det positiva. För att tala klarspråk: stora företag förorenar världen, och skulle de ha behövt städa upp efter sig hade vi inte haft miljöproblem i dag.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2019-10-28 12:01