”Är det relevant varför någon är känd?”: Gradvall om Famous in 12

Tobias Ivarsson  |  Publicerad 2014-06-11 10:39  |  Lästid: 2 minuter

Famous  in 12 skildrar en familjs jakt på kändisskapKan man vara kändis utan anledning? Absolut! Cafés Jan Gradvall ser en växande trend av talanglösa celebriteter.

***

Hur blev Kim Kardashian egentligen känd?

Jag ställde frågan på en lunch. Jag menade ingen kritik, och hade ingen moralisk undertext, jag var bara uppriktigt nyfiken.

Det blev tyst över dagens rätt. Alla tänkte intensivt och rullade ärtor på tallriken.

Till slut sa någon:

– Det måste väl ha varit hennes sextejp?
Att hon blev känd när den hamnade på nätet?

En stunds smartphonegooglande bekräftade: Ja, det var faktiskt så det gick till. Året var 2007. Senare samma år blev Kim Kardashian erbjuden att tillsammans med sin familj göra realityserien Keeping up with the Kardashians.

Lunchen avslutades med en diskussion om det var Kim Kardashian själv eller, som många tror, hennes mamma som läckte sexfilmen.

Historien om Kardashian har inspirerat till en av sommarens mest intressanta tv-premiärer. Den 3 juni är det premiär för Famous in 12 på ungdomsinriktade kanalen The CW.

Serien beskrivs av kanalen som ett unikt socialt experiment. Kanalen följer en okänd familj som flyttar till Los Angeles och ska försöka bli känd på 12 veckor.

Familjen kommer att besöka celebrity hotspots som gym, restauranger och barer. Minglande i rätt miljöer är den mest effektiva metoden för att få medievärldens motsvarighet till bitcoin: en valuta vars värde ingen kan lita på i längden.

Allra intressantast med Famous in 12 är att serien görs i samarbete med OMG-mäktiga skvallersajten TMZ.

Det innebär att den okända familjen också kommer att synas på Twitter, Facebook, Instagram och YouTube. TMZ talar om att släppa lös en ”fame campaign”.

Är det någon som tror att Famous in 12 därmed inte kommer att lyckas med uppgiften? Är det ens relevant längre att ställa frågorna hur och varför någon blivit känd?

Samtidens medievärld har blivit som en parafras på ett Gertrude Stein-citat: Är man känd så är man känd så är man känd.

Deal with it.

Många andra tv-program i dag försöker låstas som att de medverkande blir kända för att de har något slags talang.

Men det handlar inte om det.

Allt handlar om exponering, att jobba stenhårt på att synas.

Luftslott var länge ett skällsord men i dag ger ett luftslott byggt i cyberspace högre status och större makt än tusenåriga slott byggda av sten.

Det är något vackert med det. På sju år har Kim Kardashian, struligt skilsmässobarn med armeniska rötter, lyckats upphäva det gamla kapitalets maktordning och blivit mer känd än alla blåblodiga prinsessor och drottningar.

Karl Marx skulle fira med en selfie där han håller armen om Friedrich Engels och båda ler genom sina hipsterskägg.

Jan Gradvall

Krönikan är tidigare publicerad i Café 6/2014.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 13:33