Krånglig öl som smakar typ choklad och dylikt verkar allt mindre populärt. När budgeten stramas åt verkar svenskarna föredra billig ljus lager snarare än dyr öl från mikrobryggerier. Fredrik Arenander är inköpschef på Systembolaget och kommenterade trenden i en intervju med SVT.
”Ljus lager har för första gången på länge en tillväxt. Förut har det varit specialöl som har varit mest intressant.”
Denna trend uppger han ska ha ökat sedan efter pandemin, under vilken efterfrågan på mikrobryggerier ökade. Förändringen märks också om man tittar på Systembolagets egen statistik som visar att försäljningen av specialöl första halvåret i år backat med 14,5 procent jämfört med första halvåret 2021. Arenander räknar dock inte ut mikrobryggerierna helt, utan fortsätter:
”Vi har en större mängd artiklar från småbryggerier än vad vi hade förra året. Vi har 350 bryggerier som har nästan 2 500 artiklar i vårt sortiment för lokalt och småskaligt.”
Så det återstår att se om denna trend håller i sig eller om mikrobryggerierna slår tillbaka.