Därför är det självklart att Lenny Kravitz spelar på Gröna Lund igen efter #penisgate

Lenny Kravitz spelning på Gröna Lund.

Cafés Tom Cehlin Magnusson om musikbranschens senaste vapen i verktygslådan: roliga bilder på internet.

Tom Cehlin Magnusson  |  Publicerad 2019-05-22 11:40  |  Lästid: 2 minuter

Innan sommaren 2015 var Lenny Kravitz mest omtalade klädesplagg en enorm halsduk, men efter en spelning på Gröna Lund förvandlades det över en ljum sommarkväll till ett par spruckna läderbyxor. Det som kom att kallas #penisgate nådde hela vägen till Hillary Clinton och var ett av många exempel på senare tid då memekulturen i sociala medier har gett artister ny skjuts – och, i Kravitz fall, den 30 maj en ny Grönan-spelning.

Att ens läderbyxor spricker är normalt sett inget som signalerar att ens karriär är på rätt väg, men kanske kan det nuförtiden vara en omväg till utsålda arenor. 90’s-rockern Kravitz är nämligen en av många artister de senaste åren som har plockats upp av internets meme-makare. Det kanske inte låter så eftersträvansvärt, men faktum är att det för tillfället är ett av musikbranschens vassaste instrument för att katapultera sina produkter upp för topplistorna.

Den late tesdrivaren sträcker sig naturligtvis direkt mot Drake. Världens största artists resa till världsherravälde har växt i tandem med sociala medier. Toronto-rapparen förstod tidigt att plantera sina låtar fulla av Instagram-captions, videon till megahiten Hotline Bling bestod av en noggrant kalkylerad fuldans, och när Drake beefade med rapparen Meek Mill lät han storbildsskärmarna visa ett potpurri av Meek Mill-memes på scenen. Besöker man Knowyourmeme.com har Drake till och med en helt egen del av sajten, med en rad underkategorier.

Några av de senaste årens största hiphop-hits har också fått ordentlig draghjälp av Instagram och Twitter: Migos Bad and Boujee, Rae Sremmurds Black Beatles och Futures Mask Off tog sig alla in på toppen av Billboard-listan efter att ha ackompanjerats av memes och viraler.

Häromåret avslöjade musikern och professionella mememakaren Ka5sh att bland annat skivbolaget Interscope med artister som Eminem, Kendrick Lamar och Dr. Dre regelbundet kontaktar honom för att göra en mängd virala skämt om artister vid en lansering – memes som sen skickas ut under en mängd olika konton för att ge allmänheten intrycket av att artisterna är allestädes närvarande i det popkulturella medvetandet.

Det snillrika marknadsföringsknepet har naturligtvis gett oss både hjärtevärmande stunder – den joddlande ungen från Walmart som fick spela på Coachella – och mer tveksamma succéer: Bhad Bhabie och Lil Pump gör enormt populär väga på stolen-hiphop – och grimens Markoolio, Big Shaq, toppade häromåret listorna med parodilåten Man’s Not Hot. I sammanhanget bör också memerapparen Ugly God nämnas: mest känd för att upprepade gånger låta små, små ödlor bita honom i näsan.

Huruvida fenomenet är bra eller dåligt känns irrelevant, det bara är: roligheter i dag är hårdvaluta, företag tävlar om att låtsas vara sköna på internet, komiker har aldrig haft högre status. I den eviga jakten på intäkter får vi vänja oss vid ansiktstatuerade dagsländor och sommarplågor året runt. Även om Lenny Kravitz nog hade önskat att den stora publiken på Gröna Lund i sommar hade berott på hans riff snarare än hans, ehm, organiska reach.


Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-05-24 09:34