I ett PR-stunt byter den populära snacksleverantören Estrella logga på en del synliga ytor till ”Ostrella”. Detta för att lägga lite extra fokus på sina ostrelaterade produkter. Inget fel i det egentligen, ostrelaterade produkter är en stor favorit hos stora delar av Caféredaktionen.
Men man kan inte hjälpa att känna hur namnbytet är lite av en halvmesyr. Särskilt ställt i kontrast till med vilken självklarhet det kommuniceras i utannonseringen: ”Från och med nu blir det anrika snacksföretaget Estrella istället Ostrella”
Man väljer exempelvis att byta ut namnet på alla synliga ställen i sina sociala medie-kanaler och på förpackningar. Men pressmeddelandet som kommunicerar namnbytet avslutas med en liten faktaruta om Estrella, där just namnet Estrella nämns inte mindre än fem gånger. Surfar man in på företagets hemsida är även adressen fortfarande estrella.se och startsidan ser ut så här:

Så här. Vill man byta namn ska man verkligen få göra det, men då måste man gå in för det helhjärtat. Detta känns dessvärre på tok för sladdrigt och oengagerat. En känsla som förstärks när man sedan in sig på informationsfliken om företaget och möts av följande syn.

Så för att parafrasera Mean Girls: ”You’re not gonna make Ostrella happen.” Det verkar nämligen inte riktigt som att ni vill det själva.