Hoppa till innehåll

Så skapades låtarna i Grotescos nya satirsuccé

Marlon Appelgren

Grotescos nya satirmusikal om flyktingpolitken i Sverige har lyfts till skyarna. Cafés egen dryckesexpert Andreas Grube är musikergeniet bakom flera av låtarna.

Efter sju års paus har humorgruppen Grotesco tagit sig tillbaka till rampljuset och denna gång blev det supersuccé. Musikalen Flyktingkrisen är premiäravsnittet av en hel säsong med nya smarta och parodier med humorgruppen. Café har lyxen att ha en av kompositörerna för musikalen på sin redaktion – nämligen vår egen vin, öl och sprit-specialist Andreas Grube. Vi passade på att ställa några frågor till honom om dundersucén.

Läs mer av Andreas på Café om öl, vin och sprit här.

Andreas, vilken är egentligen din roll i Grotescogänget?

– Jag är med och har varit med hela tiden som kompositör och musiker, och har även småroller ibland och hoppar in som statist ibland men mest jobbar jag med att skriva och producerar musiken.

Andreas Grube till vänster i kavaj.

Vilka låtar har du gjort?

– Jag och Andreas Grill arrangerar, producerar och mixar. Ofta när vi skriver låtar så är manusgruppen inblandad och då är det Henrik Dorsin, Micael Lindgren och ibland även Per Andersson. I musikalen så är det jag, Anderas grill, Micke och Henrik Dorsin som har skrivit det mesta.

Så du har varit med och gjort alla låtar?

– Absolut, mer eller mindre. Vi började jobba med musiken i februari, det har varit en lång process och man har varit lite iblandad i allt. Det blir ofta ett grupparbete där någon kommer med en idé och så ändras det en massa gånger till något annat.

Varför tror du att musikalen blivit så uppskattad?

– Dels tror jag att det är ett ämne som ligger så pass nära i tiden. Man har inte glömt bort det och det finns något oavslutat i det. Det gick så fort från att alla ville att vi skulle öppna gränserna och hjälpa till till att allting var helt stängt. Det är nog många av oss som inte har hunnit bearbeta det och fatta vad som hände. Att göra en musikal om ett komplicerat politiskt skeende i närhistoria är det ingen i Sverige eller någon internationell humorgrupp jag kan komma på som gjort tidigare. Det är en kombination av ett brännande ämne som innehåller en inneboende skam i många som tittar på det.

Tycker du någon låt i musikalen är extra bra?

– Jag är stolt över operanumret med Stefan Löfven och Angela Merkel. Man ska ju få en känsla av Mozart och opera och sånt och det kan vara ganska pilligt att hålla på med. Jag är också väldigt förtjust i låten ”Den där bilden” som är som en smaskig musikalballad, men den har något som ändå är ganska storslaget. Den är verkligen välskriven textmässigt tycker jag.

Vad tycker du om låtens budskap då?

– Man bli träffad själv på något sätt, det var ju så alla reagerade att man såg den där bilden och tänkte att så här kan det inte vara. Det är alltid lite extra när det drabbar en själv. De två tycker jag är härliga och även slutnumret ”vända kappen efter vinden”, den har en sådan satirisk spets och är ett ganska hittigt nummer. Det är kul att göra såna här shownummer och det känns ju lite Monty Pythonskt.

Är det meningen att blanda humor med allvar?

– Det har alltid varit vår grej. Allt vi gör försöker vi göra på allvar och så har vi jobbat jättemycket med den här musikalen, det ska vara starka melodier och det ska kännas att det är på riktigt även om det är en komisk udd. Det ska inte bara vara någon rolig låtsatsmusik utan vi har verkligen ansträngt oss för att det ska låta bra och melodierna blir starka. För då tror jag också att det känns mer drabbande, och att man faktiskt kan lyssna på det och gilla det.

Är det här Grotescos bästa verk hittills?

– Jag tycker att det här är det bästa vi gjort hittills. Och hela säsongen är åtta avsnitt och alla är väldigt olika. Men jag tycker att i alla avsnitt så känns det lite mer kompromisslöst. Vi har tagit alla avsnitt dit de ska. Vi har velat bygga en värld till varje avsnitt och därför inte velat använda färdigköpt musik som man ofta gör annars av budgetskäl. Jag tycker att man känner att man bygger stämningar och gör det på riktigt istället för att sätta in någon musik som man köpt loss från något bibliotek. Det blir mer filmiskt att man kan leta med teman. Jag tycker att det känns som små kortfilmer snarare än en serie.

Finns det något med budskapet som ni vill att alla ska fatta?

– Det känns som att folk har fattat det vi ville i det man kan läsa i form av recensioner och reaktioner. Det är viktigt att säga att det inte är vi som står och pekar finger på någon utan vi och alla är ju en del av detta och får ta sitt ansvar på något sätt. Det är ju inte sossarna, alliansen och det är svenska folket som du och jag. Så vi skyller inte på någon utan vill att vi ska komma ihåg vad fan vi höll på med, och varför gjorde vi inte mer.

Är det lättare att skämta om alla än att bara skämta om något särskilt?

– Ja det är det. Eftersom att vi alla är en lika stor del av problemet och det gick ganska fort för folk att glömma och sluta anstränga sig, och det är vi alla lika skyldiga till.

Hur länge har ni jobbat med det här?

– Det har tagit ett år ungefär. Vi började skriva manuset förra hösten och sen så började vi smått skriva musik förra vintern i februari, och så filmade vi mars, april, maj och klippte och gjorde eftermusiken under hela hösten.

Grotesco – Flyktingkrisen finns att se på SVT Play. Avsnitt två av Grotescos sju mästerverk sänds fredag 10 november 22.00 i SVT.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.