Hajpade svenska klädmärket i samarbete med e-sportens Zlatan

Svenska DRKN fortsätter sin inriktning mot gamingkulturen genom att samarbeta med gamingstjärnan Olofmeister.

Tom Cehlin Magnusson  |  Publicerad 2016-04-19 10:14  |  Lästid: 2 minuter

Kampanjen ”We are gamers” frontas av den person som blivit kallad gamingvärldens Zlatan, Olofmeister. Kampanjen är ett initiativ där DRKN samarbetar med olika personer inom mode, konst och musik för att uppmärksamma olika människors passionerade förhållande till gaming och gamingkulturen. Sedan tidigare är skatelegenden Ali Boulala en del av kampanjen och nu sällar sig alltså gamingproffset Olofmeister till DRKN:s kampanj, inte bara bildmässigt utan även i märkets promofilm på Youtube.

Café tog en pratstund med Hampus Ericstam, medgrundare av DRKN.

Hur föll valet på Olofmeister?

– Olof är en kunglighet i det nya digitala samhället. Han är bäst i världen på CSGO (Counter-Strike: Global Offensive) som vi tror kommer vara den största e-sporten inom en snar framtid. Vi har samtalat med flera gamingproffs och valet blev ganska enkelt då Olof gillar vad vi gör och vi gillar honom. Vårt mål är att i höst även lansera prestationshöjande plagg åt honom.

DRKN gjorde sin debut på modeveckan i februari, bakom märket står bland annat Greger Hagelin, WESC:s grundare. Designer är Erik Bjerkesjö som efter att ha blivit belönad med idel priser, bland annat Vogue Talent of The Year och Pitti Oumos Who Is On Next. Bjerkesjö är trots sin unga ålder rutinerad inom modebranschen efter att ha arbetat på Acne och Dior, gjort exklusiva handsydda skor under eget märke och klätt bland annat Kendrick Lamar och A$AP Rocky. 2016 är han också en av Sveriges 50 bäst klädda män på Cafés lista.

I DRKN:s kollektion finns hoodtröjor t-shirts och jackor. Ofta i svart, grått och tryck.

På vilket sätt riktar DRKN sig emot gamingvärlden, hur märks det på kläderna?

– Gaming är populärkultur, alla spelar spel på något sätt 2016. Vi riktar oss även mot en väldigt intelligent målgrupp och som formar vårt framtida samhälle, det märks i våra kläder där vi jobbar med koder och uttryck. Exempelvis är vårt camouflagemönster som ses på vår “train crewneck” helt baserat på kartan “train” från spelet CSGO. Den tröjan har sålt väldigt bra även mot folk som aldrig har spelat CSGO. Vårt stora mål är att i framtiden integrera teknik i plaggen för att förbättra och utöka bärarens mentala och fysiska egenskaper, inte i spelvärlden utan i vanliga livet.

Hur har era kollektioner och kampanjer tagits emot inom gaming-communityt?

– Det har gått väldigt bra. Jag tror att spelcommunityt först var lite skeptiska eftersom vi behandlade dem på ett helt banbrytande sätt, som vuxna och intelligenta. Sen gör vi allt detta för att vi var väldigt trötta på hur det såg ut, och ser ut. Våra kläder har extremt hög kvalitet vilken tog en stund för communityt att förstå eftersom att den typen av kläder inte har blivit riktade mot dem tidigare. Men det här är bara början.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-01 10:28