Här är drycken som slår alla rekord i sommar

Försäljningen av alkoholfri öl blomstrar i sommar. Hos bryggerijättarna Carlsberg och Spendrups märks en försäljningsökning på över 40 procent.

Kristofer Steneberg  |  Publicerad 2018-08-03 10:58  |  Lästid: 2 minuter

Försäljningen av alkoholfri öl har stigit så mycket i sommar att vissa bryggerier fått gå i 3-skift för att klara efterfrågan. Hos Carlsberg är ökningen 40 procent, hos Spendrups är den 54 procent.

Exakt vad det är som fått försäljningen av alkoholfri öl att dra iväg långt mer än andra drycker just sommaren 2018 är inte helt klart. Rose-Marie Hertzman, presschef på Spendrups, tror att det finns flera orsaker:

– Vi ser att fotbolls-VM påverkat starkt, liksom det varma vädret. Men samtidigt tror vi att det skett ett paradigmskifte i synen på alkoholfri öl. Alkoholfri öl har tagit marknadsandelar från lättölen men har samtidigt hittat nya målgrupper. Kvinnor och invandrargrupper är två exempel, säger hon.

För Spendrups är ökningen för alkoholfri öl 54 procent. Det är siffror från maj och juni men juli ser ”minst lika bra ut”, enligt Rose-Marie Hertzman, presschef på Spendrups.

– Det är fantastiska siffror. Vi hade överhuvudtaget inte förväntat oss detta. Vi jublar, ringer i klockan och arbetar 3-skift, säger hon.

Spendrups har en marknadsandel i Sverige på alkoholfri öl på 37 procent. Störst är Carlsberg med en 50-procentig marknadsandel i segmentet.

– Jämfört med 2017 har vi sålt över 40 procent mer alkoholfri öl under perioden maj-juli, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

– Allt fler upptäcker alkoholfri öl. Tidigare sågs alkoholfria alternativ mest som ett nödvändigt ont, men nu finns både en stark alkoholfri trend och massor av goda alkoholfria öl att välja mellan, säger han.

Rose-Marie Hertzman är inne på samma spår:

– Svenskarna dricker allt mindre alkohol och väljer alkoholsvagare alternativ. Det slår igenom på öl, sprit och nu även vin, vars snittalkoholhalt ökade under några år. Dessutom kan vi se att stupfyllan inom flera områden helt har försvunnit, säger hon.

Bryggeriföretaget Nils Oscar har inte så stora marknadsandelar på alkoholfri öl men även här märks ökningen. I snitt under maj och juni är ökningen över 35 procent för deras alkoholfria pale ale jämfört med samma period i fjol.

Processen att framställa alkoholfri öl skiljer sig från tekniken att göra lättöl. Lättöl görs med mindre humle och mindre jäst vilket inte ger samma smak som starkare ölsorter där jäsprocessen är längre. Alkoholfri öl görs i dag med hjälp av destillering i vakuummiljö. Fram till destilleringen bryggs ölet som ett vanligt starköl. Det gör att smaken kan bevaras.

Sifoundersökningen ”Dryckeskollen” visar att sju av tio svenskar har druckit alkoholfri öl. Mest förtjusta i denna öl är män i åldern 30 till 49 år – bland dessa är det hela 85 procent gärna tar en alkoholfri öl.

Fakta/Alkoholfri öl

  • 7 av 10 (76 procent av männen och 65 procent av kvinnorna) svenskar har druckit alkoholfri öl.
  • Bland män i åldersgruppen 30 till 49 år har 85 procent druckit alkoholfri öl.
  • 25 procent av svenskarna dricker mer alkoholfri öl idag än vad de gjorde för ett år ett år sedan.
  •  80 procent av de som har smakat alkoholfri öl tycker att det är gott. 16 procent tycker inte att det smakar gott.
  • Sommaren är den tid på året då flest dricker alkoholfri öl: 46 procent av de som ingick i undersökning uppgav att de helst dricker alkoholfri öl på sommaren.

Källa: Dryckeskollen/Delfi Svensk Dryckstatistik.

Mer om svenskarnas återhållsamma alkoholkonsumtion i sommar:

Emil Åreng: ”Sverige har blivit internationella – vi orkar inte dricka varje dag”

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2018-08-03 11:15