Hoppa till innehåll

Jan Gradvall: ”13-åriga tjejer har bättre koll än tv-kritikerna”

Agents of shield
Tobias Ivarsson

Cafés Jan Gradvall förklarar varför vi borde lyssna mer på kidsen. * * * Studerar man pophistorien ser man ett tydligt mönster. Manliga musikkritiker har väldigt ofta haft fel. 13-åriga tjejer har väldigt ofta haft rätt. Det var 13-åriga tjejer som var först med Frank Sinatra, Beatles, Supremes, ABBA, Michael Jackson, Gyllene Tider, Noice, Duran … Continued

Jan-gradvall-cafe

Cafés Jan Gradvall förklarar varför vi borde lyssna mer på kidsen.

* * *

Studerar man pophistorien ser man ett tydligt mönster. Manliga musikkritiker har väldigt ofta haft fel. 13-åriga tjejer har väldigt ofta haft rätt.

Det var 13-åriga tjejer som var först med Frank Sinatra, Beatles, Supremes, ABBA, Michael Jackson, Gyllene Tider, Noice, Duran Duran och Madonna. Artister som i samtliga fall inledningsvis avfärdades av manliga kritiker.

Manliga musikkritiker har en tendens att övervärdera pretentioner och så kallad seriositet – mycket av det som höjs till skyarna på årsbästalistorna är bortglömt tio år senare – medan 13-åriga tjejer har en ofelbar bullshit-detektor.

Även 13-åriga killar har oftare haft rätt än vuxna musikkritiker. Artister som Black Sabbath, Kiss och AC/DC totalsågades i många år av vuxenvärlden.

Tänk om det är samma sak i tv-världen?

Tänk om vi om 20 år inser att vi undervärderade Beverly Hills och Dawson’s creek och skrev lite för mycket om gravallvarliga HBO-serier?

Ett första tecken var Lorentz hyllningslåt till The OC.

En av de bästa tv-serier som någonsin gjorts – exakt lika bra som Vita huset och Sopranos, även om den sällan nämns i det sammanhanget – är tonårsserien Buffy och vampyrerna (1997–2003).

Precis som ABBA och Madonna fick serien ligga i kulturell karantän i ett par år innan vuxen­världen vaknade, men för tonårspubliken var det omedelbart uppenbart att det var en framtida klassiker. Seriens skapare, Joss Whedon, var den förste som lyckades ta serietidningsvärlden in i tv-mediet utan att förminska den.

Joss Whedon är också en av tre showrunners bakom den underskattade Marvel’s Agents of SHIELD, en serie som hamnat lite utanför radarn i tv-bevakningen.

Agents of shield

Är Agents of SHIELD en framtida klassiker?

* * *

Agenterna arbetar på en hemlig brotts­bekämpande organisation, SHIELD, med uppdrag att ”skydda de som inte kan skydda sig mot hot som de inte kan föreställa sig”.

Serien utspelar sig i samma serietidningsuniversum som The avengers, men den fokuserar på ”vanliga” människor, utan superkrafter.

Joss Whedon har sagt: ”De människor som ignoreras är de som jag skrivit som mina hjältar sedan dag ett.”

Det är en serie full av allt det som ska vara med i en tonårsserie: explosioner, coola prylar, kitsch, ironisk dialog, romantik, längtan efter sex. Att budgeten inte räcker till märks i miljöerna. Samtidigt är den så lekfullt och elegant gjord, med kommentar kring vår tids selfie­kultur och besatthet av kändisar.

Marvel’s Agents of SHIELD kommer aldrig att bli nominerad till en Emmy – det blev inte heller Buffy, Gilmore girls eller Mitt så kallade liv – men det fåtal som just nu talar om serien kan ha mångdubblats om tio år.

Jan Gradvall

* * *

Läs mer!

Emil Persson: Sverige, det är dags att ni börjar lyssna på country

Du har blivit lurad i alla år – så nära ligger Åland egentligen

Daniel Lindström: Göran Hägglund lämnar ett tomrum efter sig

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.