Hoppa till innehåll

Nya svenska jeansmärket satsar på hållbara premiumplagg

Daniel Lindström

Nya svenska denimvarumärket Jeanerica satsar på hållbara, högkvalitativa textiler, 
passformer och tvättar.

Det har hänt en hel del på den svenska jeansscenen det gångna året. Acne Studios kasserade alla gamla modeller och ersatte dem med progressiva Blå Konst. Nykomlingen Adnym Atelier presenterade en unisexkollektion med fokus på passform och kvalitet som blivit en kommersiell succé.

Det senaste svenska märket som tar plats sven är Jeanerica, ett modernt premiumvarumärke som erbjuder jeans, jeansjackor, T-shirts, tröjor och stickat.

– Allt är producerat i hållbara, 
högkvalitativa textiler, passformer och tvättar, förklarar grundaren Jonas 
Clason som startat Jeanerica till-
sammans med Lena Patriksson Keller.

Hon fortsätter:

– I dagens samhälle är hållbarhet inte ett alternativ, utan en självklarhet, och vi strävar efter att applicera detta på alla produkter.

Looken är skandinaviskt minimalistisk med enkel och ren design där mycket arbete har lagts på detaljer och att hitta exakt rätt tyger och tvättar. Jeans från Jeanerica kommer att kosta mellan 1 395 kronor och 1 595 kronor beroende på tvätt.

Se denimplaggen från Jeanericas första kollektion nedan.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.