Hoppa till innehåll

Nya jeansmärket säljer svensksydda jeans på beställning

Jeans från Lokalt by Velour och Narmina Abdolova och Per Andersson.
Joakim Almén

Lokalt by velour utmanar på jeansmarknaden med en stor portion nytänkande.

Café-favoriten Asket har gjort sig ett namn i branschen genom att sälja stilrena och kvalitativa kläder och samtidigt erbjuda total transparens i alla produktionsled. I tillverkningsprocessen kan kunden se exakt var de olika delarna av kläderna sys, kostnader för tillverkning och vilket klimatavtryck plagget har. Modernt och i allmänhet bara väldigt bra.

En svensk jeansnykomling som också förstått att transparens och rätt miljötänk är framtiden inom modevärlden är Lokalt by velour. Bakom det nya jeansmärket står Per Andersson, som också driver klädmärket Velour by Nostalgi i Göteborg. Hans nya projekt säljer uteslutande jeans för både killar och tjejer och de gör det på ett lite annorlunda sätt.

Jeansen tvättas på ett lokalt tvätteri utanför Borås och sys i jeansfabriken i Borås på beställning, något som är mycket sällsynt bland jeanstillverkare. Jeansen säljs enbart via e-handel. På så sätt bygger man inga lager och från Lokalt by velours håll vill man få kunden att planera sina köp och uppskatta hantverket. Dessutom anställer man enbart nyanlända med erfarenhet av jeanstillverkning.

Café fick en pratstund med Lokalt by velours grundare Per Andersson om det nytänkande svenska jeansmärket.

Narmina Abdolova och Per Andersson på Lokalt by velour. Foto: Press

Du driver också klädmärket Velour by nostalgi. Vilka erfarenheter tar du med dig därifrån in i Lokalt by Velour?

”Att vi på Velour by nostalgi sedan 2015 legat i framkant vad gäller jeansutveckling och hållbarhet. Vi var det första jeansmärket som tillsammans med vår producent ställde om en jeansfabrik för underkasta oss Svanens hårda miljökrav för miljöcertifiering av våra jeans. Den erfarenheten gjorde att jag vågade mig på detta jeansprojekt. Att bygga ett jeansmärke kräver även erfarenhet av att ta fram grymma jeanspassformar, att välja rätt och hög denimkvalitet, ha koll på hur ett par jeans produceras med kvalitet och driva produktlanseringar.”

På vilket sätt skiljer sig Lokalt by Velour från andra svenska jeansmärken?

”Lokalt by velour skiljer sig på några punkter men framförallt varför vi startade jeansmärket. Jag har länge haft en idé om att Sverige fått en stor mängd nyanlända som behöver jobb och som kan denimyrket. Min känsla visade sig stämma när jag träffade Luai från Homs i Syrien som idag syr våra jeans lokalt i Borås. Luai har sytt byxor sedan han var 7 år och jeans sedan 14-årsåldern. När han var 25 år startade han sin egen jeansfabrik i Syrien. Han kan produktionshantverket. Syftet är att kunna skapa så många arbetstillfällen som möjligt åt nyanlända med produktionserfarenhet av jeans. Vi kallar våra hantverkare inom jeans för artisaner. Därmed bygger vi en roligare vardag för dem i Sverige genom att låta dem använda sina kunskaper och färdigheter och göra något som de tycker är inspirerande och har erfarenhet av.”

Jeansmodellen Jeremy.

Ni producerar alltså jeansen i Sverige?

”Precis. Det är ytterligare en skillnad, att vi producerar jeansen lokalt i Sverige och vi tvättar även jeansen här. En del av orderprocessen är att vi dubbelkontrollerar val av storlek med kunden så att vi, så långt det går, slipper returer. En annan skillnad är att vi inte bygger lager. Normalt för jeansbranschen är att varumärkena först producerar upp ett lager som sedan säljer av med snabb leveranstid som säljargument. Ofta med resultatet att man behöver rea ut överlager eller sälja vidare eller i värsta fall slänga, vilket är dåligt för miljön. Lokalt by velours försäljningsargument är att vi tillverkar kundens jeans med omsorg, där hantverket är i fokus. Vi har en längre leveranstid, vi kommunicerar att det tar ca 2–3 veckor innan produktionen är klar och kan leverera kundens jeans. Genom att dokumentera våra artisaners historia genom film, bild och intervju och kommunicera detta via vår sajt vet också kunden vem som producerar jeansen.”

Hur många jobbar i er jeansfabrik i Borås?

”Idag anlitar vi Luai från Syrien. Hans historia finns beskriven på vår hemsida. Han kan sy cirka 8–10 jeans per dag så förhoppningsvis får vi snurr på det hela och då kan vi anlita fler. Ett mål är att ha 10 anställda nyanlända, då känns det som vi har lyckats på riktigt. Men det kommer ta tid då det är ett nytt sätt att köpa jeans för de flesta.”

Vilka material använder ni?

”Tyget köper vi idag från en och samma leverantör från Italien – Candiani Mill. Enligt enligt dem själva är de ’one of the most renowned denimfabric producers in the world, operating in Italy since 1938.’ Kvalitet är oerhört viktigt för oss både vad gäller sömnad, passform och tyg.”

Vilken modell är storsäljaren?

”Än så länge så säljer Jeremy regular fit, blue rinse bäst och på damsidan High waist straight cut, black washed.”

Priset för ett par Lokalt by velour-sydda jeans ligger mellan 2 500–2 700 kronor. Jeansen kommer i två modeller och 4–5 olika tvättar på varje modell. Du kan läsa mer om företaget på deras hemsida här.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.