Hoppa till innehåll

Många svenskar kommer att lämna Facebook 2018 – enligt undersökning

Helena Sjögren

Nytt år, nya vanor. 2018 överväger nästan var fjärde svensk att stänga av sitt Facebook-konto, enligt en färsk undersökning.

Hälften av alla svenskar använder Facebook dagligen, men det kan det bli ändring på. Enligt en undersökning som Novus gjort, på uppdrag av Sveriges Annonsörer, håller vår syn på olika sociala medier på att förändras. Inför årsskiftet tillfrågades 1 032 svenskar om hur de planerar att använda de olika plattformarna det kommande året.

Nästan var fjärde tillfrågad uppgav att överväger att minska sin användning eller helt stänga sitt Facebook-konto. Motsvarande siffra för Instagram var åtta procent – eller knappt var tionde.

– Nytt år, nya vanor, brukar det heta. Sett till undersökningen ser det ut att stämma till viss del när det kommer till vår användning av sociala medier. Facebook har en stark ställning, men tillväxten har mattats av, och framförallt är det kvinnor som planerar att dra ned sin användning, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande.

Men enligt undersökningen är det också många som inte har några planer på att förändra sitt beteende. Nästan sex av tio Facebook-användare kommer att fortsätta precis som vanligt, liksom fyra av tio Instagram-användare.

Men det finns också en plattform där intresset ökar och allt fler överväger att använda mer – Linkedin.

– Linkedin är kanalen där flest överväger att öppna konto samt öka sin användning, säger Tero Marjamäki.

Totalt har 1 032 intervjuer genomförts under perioden 30 november – 5 december 2017. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten mellan 18 och 79 år. Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.