Annons
Annons

Funderar du på att ta tag i löpningen men har svårt att komma igång? Café bad Mustafa Mohamed om hjälp – här får ni hans bästa tips för att lyfta löpningen.

* * *

1. Sätt upp mål! Det är lättare att motivera sig när man vet vad man tränar för.

Annons

2. Variera din träning. Både vad det gäller fart och sträcka, du utvecklas snabbare och har roligare på vägen

3. Tänk på kontinuiteten. Det är bättre att springa två gånger i veckan året om än fem gånger på en vecka och sen ingenting på flera veckor.

4. Kör styrketräning. Och då främst bålstyrka. Då får du bättre hållning och förebygger skador.

5. Träna med andra. Det är lättare att ta sig ut när man har bestämt tid med någon – och det är roligare med sällskap!

* * *

Mustafa Mohamed har både svenskt och nordiskt rekord på 3 000 meter hinder och deltar i helgen i välgörenhetsloppet Wings for life world run. Loppet, som går från Kalmar och över Ölandsbron den 4 maj, samt på 30-talet platser över hela jorden samtidigt, går ut på att springa så långt som möjligt innan en jagande mållinje hinner ikapp. Anmälningsavgifterna och alla insamlade pengar går oavkortat till forskning kring ryggmärgsskador.

Annons

Dela (5)
Tweeta

Annons


Laddar