Nu kan du köpa kläder på Instagram – så gör du

Såväl köpare som säljare har efterfrågat en tjänst på Instagram där man kan få pris och produktinformation direkt i appen – och framför allt en köpfunktion. Nu lanseras Instagram shopping som ska lösa just det.

Sofia Börjesson  |  Publicerad 2018-05-02 09:54  |  Lästid: 1 minut

Nyligen lanserade Instagram den nya funktionen Instagram shopping i Sverige. Den innebär att modemärken och andra annonsörer kommer att kunna tagga sina bilder med prislappar som går att klicka på för att få mer information om produkten och där det även finns en köpknapp. Därigenom ska det bli lättare för användarna att handla via Instagram.

– Tidigare har Instagram fungerat som ett skyltfönster för kedjans e-handel. Nu kan kunderna köpa produkterna direkt i skyltfönstret, säger Johnas Liljegren, industry manager på Facebook, till Market.

Mest uppskattad har Instagram shopping blivit för de som köper och säljer mode. Det förklarar Instagram genom att målgruppen är flitiga Instagram-användare, men också genom att produkterna är lätta att marknadsföra i kanalen.

Den nya funktionen testades för första gången i USA 2016, och tidigare i år anslöt sig även Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Brasilien, Australien, Italien, Kanada och Spanien. Tisdagen den 24 april lanserades Instagram shopping i Nordens alla länder, förutom Island.

Källa: Market, Dagens media, Breakit

Fler nyheter om Instagram från Café:

Instagram kan återinföra det kronologiska flödet

Instagram ska börja skicka notiser när du tar skärmdump

Artikeln publicerades först på ELLE.

Dela på Facebook
Tweeta