Hoppa till innehåll

Regissören avslöjar: Därför använder aldrig filmskurkar Apple-produkter

Rami Malek i Bond-filmen No Time To Die
Lukas Nordén

Det här kan komma att avslöja vem som är skurk i framtida detektivfilmer.

Vid det här laget vet du produktplacering är – företagens ”smarta” knep för att du ska känna ett direkt sug efter deras produkter så fort du sätter foten utanför biografen. Det går knappt att titta på en film eller tv-serie i dag utan trötta och övertydliga produktplaceringar – oavsett genre smyger sig den oönskade reklamen in i rutan på ett eller annat vis.

Praktexemplet där den klumpiga produktplaceringen trycks in i publikens ansikten är James Bond-filmerna. I filmerna fastnar kameran på bland annat glassiga kostymer, bilar och dyra klockor. Mycket lite tyder på att något kommer ändras i april då nya No Time to Die har premiär.

Men det finns också en annan typ av produktplacering – den negativa produktplaceringen. För några år sedan betalade exempelvis Abercrombie & Fitch deltagarna i Jersey Shore för att de inte skulle använda företagets produkter i tv. Några som självklart ligger i framkant för den här typen av reklam är Apple.

Nyligen avslöjade The Last Jedi och Knives Out-regissören Rian Johnson i en intervju med Vanity Fair att Apple inte tillåter skurkar (ja, vi tillåter oss att använda så schablonmässiga karaktärsindelningar denna gång) att använda deras produkter i filmer, ett konstaterande han avslutade med att säga att ”varje filmskapare som har med en hemlig skurk i sin film kommer vilja mörda mig nu”.

Han säger i intervjun att Apple tillåter att iPhones används i filmer, men att filmens skurkar aldrig tillåts använda iPhones i bild. Den här påstådda marknadsföringsstrategin av Apple är dock ingenting nytt. Redan för 18 år sedan skrev tidningen Wired en artikel om hur alla ”goda” människor i serien 24 använder sig av MacBooks, medan alla skurkar får använda Windows PC.

Det leder natyrligtvis till det blir svårt framöver att inte försöka lista ut vem boven är i förväg när man har den här vetskapen. Om exempelvis en iPhoneanvändare skickar ett meddelande från sin mobil och får tillbaka en grön textbubbla så betyder det att avsändaren har en Android-mobil, eftersom Android-användares meddelande får den färgen i Iphones meddelandeapp iMessage – nu när du vet om detta kan du alltså teoretiskt sett agera detektiv under själva filmtittandet som biobesökare.

Nu ställs frågan om filmskapare kanske väljer att utesluta iPhones från sina framtida filmer för att inte avslöja skurken innan filmens handling ens etablerats – vi får helt enkelt vänta och se.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.