Hoppa till innehåll

Tiger återlanserar ikoniska Tiger-bältet från 00-talet

Tiger of Swedens Phoenix-bälte.

Bältet alla coola personer i högstadiet bar i början av 00-talet är tillbaka.

Visst minns man det som igår, när bältet var en av de stora statusmarkörerna i skolan. Runt 2004 var J.Lindebergs blaffiga ”JL”-bälte och Tigers lika blaffiga dito det absolut coolaste du kunde ha. Eller så det kändes det i alla fall. I skåphallen sneglade man avundsjukt på de populära personerna i högstadiet och kunde konstatera att de spatserade runt med ett fräckt, dyrt och i allra högsta grad överdimensionerat spänne på sitt märkesskärp.

Tiger-bältet lanserades redan på 1990-talet, men det var runt 2004 som det exploderade i popularitet. Bara mellan 2004 och 2006, då bältet slutade att tillverkas, producerade Tiger of Sweden över 200 000 bälten.

Så vad gör man som klädesmärke när man när man har en ikonisk stilrelik i arkivet? Man återlanserar den.

Det nygamla Tiger-bältet heter Phoenix och är en del av av det svenska klädmärkets nya kollektion som innehåller flera nostalgiska nickar till Tigers design-DNA.

”Smak är något väldigt föränderligt, och det kommer alltid att finnas en övergångsperiod innan vi återigen kan beundra det som var. Det är först nu som vi kan plocka upp den här gamla designen och uppskatta den igen”, menar Bryan Conway, Creative Director på Tiger of Sweden.

Det återstår att se om Tiger-bältet än en gång lyckas bli en skåphallsfavorit i svenska skolor. Phoenix-bältet finns i svart eller vitt, kostar 1 299 kronor och kan köpas på Tiger of Swedens hemsida eller i klädmärkets butiker från 22 februari.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.