Samsungs samarbete med fejk-Supreme – detta vet vi

supreme samsung

Alla inblandade är helt öppna med att det ”Supreme” som ingått samarbete med Samsung – det riktiga Samsung, alltså – de facto är Supreme Italia, en falsk kopia av det riktiga Supreme NYC.

David Johansson | Twitter.  |  Publicerad 2018-12-18 16:55  |  Lästid: 2 minuter

Det var i början av förra veckan som nyheten att tech-jätten Samsung skulle ingå i ett samarbete med skateboard- och streetwearmärket Supreme uppdagades. Företagets digitala marknadschef i Kina gick under ett lanseringsevent ut och berättade om samarbetet. Och med tanke på att Supreme släpper samarbetskollektioner med olika varumärken i rasande takt kändes det inte helt osannolikt att man slagit sig i slang med Samsung – särskilt med tanke på att Supreme utöver kläder, skor och accessoarer släppt oklara prylar som tegelstenar, brandsläckare, baseballträn och badbollar. Varför skulle man inte kunna göra en telefon eller annan teknikpryl med Samsung?

Det dröjde inte länge förrän samarbetet var global mode- och tekniknyhet. Supreme har en nästintill vibrerande position på marknaden – deras kollektioner släpps i extremt limiterade och lika extremt eftertraktade upplagor, och det kan ta allt från 10 sekunder till 10 minuter innan en kollektion sålt slut från det att den släppts i butik och online. Men det här vet ni. 

Supreme Italia ”lagligt” i Kina

Under lanseringseventet tog den digitala marknadschefen även ut representanter för ”Supreme” – det innebär att människor som startat och driver en fejkad version av ett av världens mest hypade klädmärken skamlöst dansar ut på en scen och skakar hand och visar tänderna. Kort därefter, när aningens ögonbryn höjts i samband till nyheten, gick Samsung Chinas digitala marknadschef ut på Weibo, Kinas motsvarighet till Twitter, och skrev att ”vi samarbetar med Supreme Italia, inte Supreme NYC. Supreme NYC har inget godkännande för försäljning eller marknadsföring i Kinga, men Supreme Italia har erhållit rättigheter för produktförsäljning samt marknadsföring i Asien/Stillahavsområdet (förutom Japan)”. Anledningen till Japans exkludering må vara på grund av att det riktiga Supreme, grundat av exilbritten James Jebbia i New York, har tre stycken butiker i Tokyo, samt i Osaka, Nagoya och Fukuoka. 

Vanligtvis brukar inte Supreme – det äkta Supreme – bry sig om när dessa fejk-märken får medial uppmärksamhet just på grund av sitt renommerade rykte och lojala kunder, men efter att en representant från Supreme Italia under lanseringseventet påstått att man ska öppna en sju våningar hög Supreme-butik i Beijing dök det upp ett kort meddelande på Supremes Insta Stories. 

supreme samsung instagram

Instagram.

I skrivande stund har inte Samsung tagit avstånd från Supreme Italia-samarbetet, vilket ändå måste benämnas som anmärkningsvärt. Café kommer följa debaclet över julhelgen och rapportera om/när någonting nytt händer.  

Dela på Facebook
Tweeta