”Som Facebook fast utan reklam” – här är allt du behöver veta om Ello

Mats Rydström  |  Publicerad 2014-10-27 22:40  |  Lästid: 3 minuter
ello1

Ello ska göra succé som det reklamfria Facebook, men hur bra funkar det egentligen? Café testar betaversionen och förklarar allt du behöver veta om den nya tjänsten!

Nyfiken på att skaffa ett konto? Vi delar ut fem inbjudningar till läsarna, se längst ned i inlägget hur du gör för att bli inbjuden.

* * *

ello3

1. Bara för inbjudna

Ello är ett socialt nätverk, ungefär som Facebook eller Google+. Du kan skapa din egen sida, lägga upp bilder och skriva till kompisar. Men så länge ekar det tomt på Ello. Nätverket är bara öppet för inbjudna, men varje användare får tio nya inbjudningar att skicka ut. Efter att ha fått ett mail med din personliga inbjudan går du till en speciell del av sajten och registrerar dig. Förutom att ange ditt verkliga namn använder du främst ett smeknamn, som är det som syns tydligast och gör att din url blir www.ello.co/användarnamn.

Själva sajten är ren och tydlig med vit bakgrund och svart text med skrivmaskins-typsnitt.

De finesser som finns för att göra sig personlig är relativt begränsade till en stor header-bild (motsvarande Facebooks cover-foto) på 1800 x 1013 pixlar, och en profilbild på 340 pixlar som automatiskt läggs i mitten av en cirkel.

2. Störst bland kreativa

Ello verkar vara störst USA, speciellt bland konstnärliga och kreativa (eller pretentiösa) människor.

Det beror på att Ello passar bättre för dig som vill lägga upp egna bilder och texter. Är du en sån som helst gillar och delar internetmaterial funkar sidan inte alls lika bra. Postar du en länk från till exempel Youtube eller Twitter blir den inte alls snygg och informativ, utan bara ren länktext. Men du kan också välja att markera delar av en text och göra den till en länk – som vid all vanlig webbprogrammering.

Ello verkar också tillåta att man infogar inbäddad kod, vilket öppnar för mycket skoj (och säkert en hel del säkerhetsrisker). Undvik det tills vidare, just nu är funktionen väldigt buggig.

Allt detta kommer att förändras över tiden, och finns specificerat i ett dokument på sajten.

3. Segt att scrolla

Till vänster på skärmen kan du se vad dina vänner eventuellt sysslar med, och man kan kommentera händelserna med text och emojis. I Noise-läget ser du diverse användares poster, redaktionellt utvalda av Ello-teamet.

Det är, trots den lätta designen, ganska trögt att skrolla om man inte använder en dyr reklambyrådator. Detta verkar bero på att Ello laddar in bilder i full storlek även när de bara ska visas i de smala kolumnerna. Nedskalade, lättladdade versioner av bilderna hade varit mycket smidigare.

ello2

4. Gratis – för alltid?

Det finns rykten om att Ello på sikt ska tvingas acceptera annonser i nätverket, och då sälja ut sina användare. Men nyligen gick de ut med ett brev som förnekar detta. De lovar att de aldrig kommer att tjäna pengar på att sälja annonser eller användarnas data, och när Ello någon gång säljs så ska de nya ägarna följa samma regler.

Men i verkligheten är inget gratis. Antingen betalar du för en tjänst med dina pengar, eller så betalar du med dig själv som handelsvara. Du är en produkt som kan säljas till en annonsör i form av dina intressen, beteenden och personuppgifter.

Ello kommer inte heller vara helt gratis utan gradvis införa extratjänster som kostar, troligen små summor i stil med ett app-köp. Detta ska komma senare i år, men vad det kan röra sig om för typer av tjänster är okänt – mer än att de blir frivilliga.

Vill du testa Ello? Skriv en kommentar i kommentarsfältet och fyll i din mejladress (den kommer inte att synas för andra). Vi har fem inbjudningar, först till kvarn gäller!

Mats Rydström

* * *

Mer om teknik:

De 14 dummaste sakerna experter sagt om teknikens utveckling

De enda 7 sakerna du måste veta om nya iPad Air 2

Sex högtalare för dig som vill strömma musik i hela hemmet

Gör dina egna mp3:or med bättre ljud!

Sensommarens nio bästa ljudnyheter

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 13:43