Vi svenskar lägger allt mer pengar på godis, glass och choklad

Vi lägger allt mer pengar på godis, choklad och glass. Här är de senaste siffrorna över svenskarnas livsmedelskonsumtion.

Helena Sjögren | Foto: IBL  |  Publicerad 2018-04-23 10:52  |  Lästid: 2 minuter

Statistiska centralbyrån (SCB) har presenterat de senaste (2016) siffrorna på svenskarnas köpmönster och den utgift som ökat stadigt mellan år 2000 och 2016 är våra livsmedelsinköp. Bara under finanskrisen 2008 minskade försäljningen något innan den tog fart igen.

Det vi lägger allra mest pengar på, enligt undersökningen, är kött. År 2016 lade varje svensk i genomsnitt cirka 3 800 kronor på kött. Däremot är det försäljningen av sötsaker som ökat mest. Allra mest förtjusta är vi i att köpa godis, choklad och glass.

År 2016 spenderade vi i snitt 3 000 kronor per person och år på sötsaker. Det blir knappt 60 kronor per vecka.

Svenskarna äter allt mer godis, glass och choklad.
Svenskar är även väldigt förtjusta i glass.

Enligt Livsmedelsverket äter vi i snitt nästan 15 kilo choklad och godis om året per person. Konsumtionen av godis och choklad har ökat sedan 1960-talet. Paradoxalt nog har försäljningen av socker stegvis minskat år efter år.

Vi lägger också allt mer pengar på frukt och grönt. Enligt SCB hänger det ihop med att svenskarna blivit allt mer hälso- och miljömedvetna.

Fördelning av livsmedelsförsäljningen 2016:

Källa: SCB

Även ekologiska livsmedel blir allt mer populära hos svenskarna. Bäst är vi på att välja ekologiskt i frukt- och fiskdisken. Det säljs även relativt mycket ekologiska grönsaker och mejeriprodukter, skriver SCB.


Mer om liknande ämnen:

Hemglass alla glassar 2018 – tar tillbaka gamla klassiker

Här är årets 11 glassnyheter från GB – med betyg och smaktest

Nu kan du få hemleverans av lösgodis, chips och popcorn i Sverige


Artikeln publicerades först på Året Runt.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-10 03:30