Hoppa till innehåll

En av modets mäktigaste män

joel

Café möter demondesignern Werner Baldessarini. Chefsdesigner hos Hugo Boss i 27 år och en linje i eget namn som tillhör världens mest exklusiva. Café har träffat Werner Baldessarini, en av modets mäktigaste män. – Man måste lära sig att ha kul med kläder, säger Baldessarini. Man köper inte stickat för att det är kallt ute. … Continued

Café möter demondesignern Werner Baldessarini.

Chefsdesigner hos Hugo Boss i 27 år och en linje i eget namn som tillhör världens mest exklusiva. Café har träffat Werner Baldessarini, en av modets mäktigaste män.
– Man måste lära sig att ha kul med kläder, säger Baldessarini. Man köper inte stickat för att det är kallt ute. Det var 50 år sedan! Nu vill man ha något speciellt, något roligt.

Hans röst låter som om den spelades på den lägst stämda strängen på en kontrabas och han är stilfullt klädd, helt i grått. Efter nästan 30 år som chefsdesigner för Hugo Boss har Werner Baldessarini slutligen gått i pension men han har kvar sin linje i eget namn, för vilken han designar kläder som är av det dyrare snittet, men som också står för verklig kvalitet – allt är handgjort i Italien i lyxmaterial som kinesisk kashmir och egyptisk bomull.

För ett par månader sedan lanserades även doften Baldessarini som förpackats i en borstad aluminiumflaska och kostar 1 100 kronor. Själv verkar han nästan mest nöjd med just flaskan och berättar om hur han velat göra en parfymförpackning i metall sedan han köpte en sådan i Singapore för många år sedan.

I Sverige har vi uppfattningen att tyskar har dålig smak. Många tänker på Rudi Völlers hockeyfrilla. Stämmer det?
– Nej. Tyskar är kanske inte så smakfulla, men de är intelligenta och står inte stilla. Italienare, till exempel, har bättre smak, men är inte så pigga. Tyskar är öppna för alla möjligheter. I slutändan ger det ett starkt mode, men som kanske inte är så smakfullt.

Vad händer inom herrmodet just nu?
– Om man talar om de senaste fem åren, så har det varit ett enormt fokus på konsumtion och för mycket likriktning. Jag vet inte hur det är i Sverige men i Tyskland och Amerika bär alla en t-shirt med en svart kostym. Nu tror jag att kunden kommer att tänka efter mer när de köper något. Det kommer mer färger, mer karaktär. Konsumtionen kanske går ner lite, men människorna kommer att tänka mer på vad de köper och betala mer för det.

Nu när herrmodet blir mer varierat, mer färggrant, då blir det dessvärre också svårare.
– Javisst, men jag tycker om att det blir svårare. Jag är säker på att vi får se mer individuellt och personligt mode i framtiden. Och det innebär mer arbete att klä sig, för det är enklare med en svart kostym och svart t-shirt. Det går inte att göra något fel då. Men när ingen gör några misstag, då känns det som att man är i Vatikanen eller flyger med Lufthansa! Alla ser likadana ut.

Men män är inte så tränade att tänka på mode och kläder som tjejer är.
– Av den här orsaken är mittfåran bra för dem. Men jag tycker mer om när de inte bryr sig alls. När de köper vad som helst.

Vad är bra mode?
– Det är enkelt att göra bra mode för fotomodeller. Men på gatan är folk helt olika. Och häri ligger utmaningen, att hitta en bra skärning som funkar på alla människor och gör dem snyggare. Det är anledningen till framgången hos ett företag som Hugo Boss. Och kunden måste vara ärlig mot sig själv, mot sin kropp, men även tänka på hur han talar, hur han går, vad han har för temperament. Italienare går annorlunda än tyskar. Så de kan klä sig i andra saker, bara för att de går snyggare.

Daniel Björk

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.