Logotypen, en liten broderad symaskin, får dedikerade jeansälskare att gå helt bananas.
Diesel Denim Gallery är, trots att kollektionen lanserades redan 2001, en väl bevarad hemlighet för de flesta.
Anledningen är att jeansen är extremt limiterade (och numrerade) och endast säljs i ett par spjutspetsbutiker somMaria Luisa i Paris och Corso Como 10 i Milano,
i tre speciella Diesel Denim Galleries (New York, Tokyo och Osaka) och ett fåtal Dieselbutiker (bland annat Berlin).
Diesel Denim Gallery, som grundaren Renzo Rosso kallar för ”bärbara konstverk” eller ”juvelen i Diesels universum”, utökar i höst sin kollektion med handgjorda överdelar i läder (jackor) och kashmir (stickade tröjor och koftor, dekorerade med vintage-broscher).
Räkna med 3 000 till 4 000 kronor för ett par jeans och upp emot 20 000 kronor för de finaste skinnjackorna. Om ett par år kommer de att kosta det dubbla på e-bay
Daniel Lindström