Annons
Annons

project_cars

Att få köra världens snabbaste och dyraste bilar på ett fullständigt vårdslöst sätt är en dröm som för de flesta hade varit omöjlig att förverkliga utan spelens hjälp. Nu släpps Project Cars – ett av de senaste årens mest hajpade och emotsedda bilspel. Men hur började allt?

Annons

Cafés Mats Rydström tittar tillbaka på 40 år av bil- och racingspel och listar 12 av de viktigaste milstolparna!

* * *

Gilla Cafe.se på Facebook

1. Lyckad primitiv nödlösning

night_driver

Night Driver (1976)

Man kan egentligen säga att detta pionjärspel byggde på en nödlösning, på grund av tidens primitiva teknik. De vita plupparna illustrerade en nattlig väg och din bil var bara en bit färgad plast i skärmens nedre kant. Släpptes först i arkadhallarna och till populära tv-spelet Atari 2600 två år senare.

 

2. Första riktiga racingspelet

pole_position

Pole Position (1982)

Banbrytande som det första spelet som verkligen försökte levandegöra riktig racing. Det innehöll kvalvarv och en bana baserad på verklighetens Fuji Speedway. Yngre fans av klassisk heavy metal har om inte annat säkert sett Pole Position i Judas Priest video till Freewheel Burnin’.

 

3. Bygg egna crossbanor

excitebike

Excite Bike (1984)

Detta motocross-spel var ett av de första att släppas till Nintendos 8-bitarskonsol. Här var perspektivet i stället från sidan med halsbrytande hopp och hinder. Dög inte de medföljande banorna kunde man konstruera sin egen, troligen för första gången i ett spel.

 

4. Oförglömligt soundtrack

outrun

OutRun (1986)

Här fick man själv välja soundtrack på en bilstereo i spelet, vilket kändes oerhört modernt. Än i dag minns vi låtarna: synth-discon Splash Wave, karibiskt doftande Magical Sound Shower och bossanovan Passing Breeze. Miljön var kanske Rivieran eller Florida (Miami Vice var dåtidens stora amerikanska tv-serie) och fordonet så klart den mest tidstypiska stekarbilen från yuppie-eran: en Ferrari Testarossa cabriolet.

 

5. Bland biltjuvar och poliser

test_drive_2

The Duel: Test Drive II (1989)

Körkänslan var egentligen förkastlig i de tidiga Test Drive-spelen men då de utspelades på vanliga landsvägar fick man en falsk känsla av realism. Spelet var också ovanligt då det senare släpptes expansionspaket med fler bilar och banor. Och vägarna var fulla av poliser som ville straffa fartsyndaren, vilket lever vidare i nutidens Test Drive-utgåvor.

 

6. Realistisk ovalracing

indianapolis_500

Indianapolis 500: The Simulation (1989)

Ett annat viktigt datorspel, som släpptes till PC och Amiga, simulerade amerikansk ovalracing av Indy 500-typ. Här fanns såväl välgjorda avbildningar av bilarnas instrumentpaneler, triminställningar och spelet kändes oerhört snabbt och actionladdat med dåtidens mått.

 

7. Kungen av arkadspelen

daytona_usa

Daytona USA (1994)

Det mest inkomstbringande arkadspelet någonsin var i mitten på 90-talet så populärt att det till och med fanns på svenska hamburgerrestaurangen Clock. Släpptes även i en habil version till tv-spelet Sega Saturn, men kunde inte mäta sig med Ridge Racer på konkurrerande Sony Playstation.

 

8. Verklighetstrogen körkänsla

the_need_for_speed

Road & Track: The Need For Speed (1994)

Det ser inte speciellt realistiskt ut nu, men när det kom var det första Need for Speed-spelet speciellt eftersom det bättre än tidigare efterliknade verklighetens körkänsla och motorljud med hjälp av datorernas nya ljudkretsar. En extremt långlivad spelserie vars senaste utgåva, Need for Speed Rivals, kom hösten 2013.

 

9. Simulatorn som förändrade allt

gran_turismo

Gran Turismo (1998)

Need for Speed-idéerna togs här flera steg längre, och Gran Turismo betraktades som ett underverk när det kom. Det innehöll hundratals bilar, massor av banor och inställningsmöjligheter och var revolutionerande både tekniskt och konceptuellt. En förebild till de flesta bilspel vi sett sedan dess, inte minst Microsofts Forza Motorsport-serie.

 

10. Våldsamt vilda krascher

burnout_3_takedown

Burnout 3: Takedown (2003)

Ett av de häftigaste, vildaste arkadspelen till Xbox med snygga miljöer, krascher i massor, och vansinnig fartupplevelse med hjälp av ”nitro boost”. Efter ett par år med mer seriösa spel som Gran Turismo fnyste många överlägset åt ett sådant orealistiskt inslag – men få kunde bestrida Burnouts enorma underhållningsvärde.

 

11. Tidernas bästa rallyspel

rallisport_challenge_2

Rallisport Challenge 2 (2004)

De flesta har nog glömt det, men svenska DICE levererade faktiskt ett lysande rallyspel till Xbox, som blåste den mer verklighetstrogna Colin McRae Rally-serien av vägen. Här fanns både rally, rallycross, isracing och backtävlingar på uppåt etthundra olika banvarianter. och mängder av roliga bilar.

Det var också ett av de sista riktiga överraskande bilspelen, innan hela genren fastnade i en fas med stegvisa förbättringar och regelbundna uppföljare i serierna Gran Turismo, Project Gotham Racing, Need for Speed, Test Drive, Forza Motorsport, med flera.

 

12. Ett vagt löfte inför framtiden

driveclub

Driveclub (2014)

Driveclub var ett nytt experiment till Playstation 4 som lyckades i vissa avseenden och misslyckades totalt i andra. Som att till exempel släppas i tid. Men Driveclubs idéer om social racing, med samarbeten med andra förare över nätet, kommer vi nog få se mer av. Det dynamiska vädret är svårslaget och kan alstra så svåra snöstormar att man nästan måste stanna i vägrenen. Ett problematiskt men intressant spel.

* * *

5 andra viktiga bil- och racingspel

Super Mario Kart (SNES, 1992)
Wipeout (Playstation, 1995)
Grand Theft Auto (PC, Playstation, 1997)
Interstate ’76 (PC, 1997)
Driver (Playstation, 1999)

grand_theft_auto

Mats Rydström

* * *

Mer om spel:

Bloodborne och 10 spelklassiker som drivit oss till vansinne

Project Cars släpps – här är trailern, nya bilder och alla bilar

Annons

Dela (24)
Tweeta

Annons


Laddar