Acne och Fjällräven i samarbete – se första bilderna på kollektionen

Fjällräven släpper kollektion tillsammans med Acne Studios – Café var med under presentationen i Jukkasjärvi och kan nu visa de första bilderna på plaggen.

Daniel Lindström  |  Publicerad 2018-08-30 09:00  |  Lästid: 3 minuter

Jukkasjärvi, april. Den starka solen reflekteras i snön på Torne älv och det gör nästan ont att öppna ögonen i det extrema ljuset.

Den lilla kyrkbyn, belägen 17 kilometer utanför Kiruna och 20 mil norr om polcirkeln, har fått sitt namn efter det samiska uttrycket ”mötesplats vid vattnet”, vilket passar bra just den här dagen då två svenska varumärken från helt olika världar möts i ett unikt samarbete.

Hundspann i anslutning till att Acne och Fjällräven presenterade sitt samarbete.

Ett 20-tal internationella journalister och moderedaktörer har rest långt för att se presentationen av Acne Studios version av klassiska outdoorplagg och accessoarer från Fjällräven.

Ett 20-tal internationella journalister och moderedaktörer har rest långt, vissa från Kina, för att se presentationen av Acne Studios version av klassiska outdoorplagg och accessoarer från Fjällräven. Inramningen kunde inte ha varit mer exotisk – snö, sol, frisk luft, skotrar och hundspann.

Fjällräven, grundat 1960 i Örnsköldsvik, har starka kopplingar till Lappland eftersom grundaren Åke Nordin missionerade om friluftsliv i fjällen och att varumärken sedan många år arrangerar vandringstävlingen Fjällräven Classic mellan Nikkaluokta och Abisko.

Henrik Andersson från Fjällräven.

Henrik Andersson från Fjällräven.

Henrik Andersson är head of innovation and design på Fjällräven och berättar att det var hedrande när Acne Studios hörde av sig om en idé till ett samarbete.

– Vi har aldrig gjort något liknande tidigare trots många förfrågningar om samarbeten. Det här kändes dock intressant från början. Och resultatet blev en unik kollektion som förkroppsligar Fjällrävens tidlösa funktionalitet med Acne Studios mer konstnärliga approach från modevärlden, förklarar Henrik Andersson.

Fjällrävens ikoniska expeditionsjacka, lanserad 1974.

Fjällrävens ikoniska expeditionsjacka, lanserad 1974, har uppdaterats med större passform, vändbart foder och pälsklädd huva. Pris: 10 000-11 000 kronor.

Han och Jonny Johansson, grundare och creative director på Acne Studios, träffades för första gången för ett par år sedan och började leta igenom Fjällrävens arkiv. Här hittade man en hel del välkända friluftsplagg och accessoarer– jackan ”Grönland” från 1968, den stora välisolerade dunjackan ”Expedition” från 1974 och, såklart, ryggsäcken ”Kånken” från 1978. Dessa produkter är fortfarande storsäljare hos Fjällräven men Acne Studios har i samarbetet tillhört nya former och uttryck. Dunjackan har gjorts vändbar och fått fuskpäls i huvan och Kånken-ryggsäcken kommer både som messengermodell och liten partyväska med lång axelrem. Kollektionen är färgglad och lekfull.

– Jag växte upp med Fjällräven och har liksom många andra svenskar en relation till varumärket. Det står för något speciellt och det var intressant för mig att ha en åsikt om de plaggen och försöka skapa något nytt, förklarar Jonny Johansson.

Och fortsätter:

– För mig är det också tillfredsställande att göra projekt utanför modevärlden. Det här känns genuint och på riktigt.

Kånken-ryggsäcken finns med i Acnes samarbete med Fjällräven.

Kånken-ryggsäcken har gjorts om till en dataväska med axelrem.

I Jukkasjärvi finns 800 invånare men fler än 1 000 hundar. Några av dem får dra runt oss i snön för att testa de nya produkterna från samarbetskollektionen. Expeditionsjackan, ofta kallad ”världens varmaste dunjacka” hade behövt några minusgrader till för att komma till sin rätt. Den starka solen gör att temperaturen stiger och snön är blöt och tung.

Naturupplevelsen är ändå extraordinär. Vidderna är enorma och det enda som stör den absoluta tystnaden är hundarnas skall. Henrik Andersson säger:

– Åke Nordin, som grundade Fjällräven, hade en vision att göra naturen tillgänglig för fler genom funktionell och hållbar utrustning. Nu får vi möjlighet att inspirera Acne Studios kunder att tilbringa mer tid i naturen, det hade han gillat.

Alla plagg från Acnes samarbete med Fjällräven!

Cargobyxorna från Acne och Fjällrävens samarbete.

Cargobyxorna är Jonny Johanssons eget favoritplagg från kollektionen.

Kånken-ryggsäcken har gjorts om till en dataväska med axelrem

Kånken-ryggsäcken har gjorts om till en dataväska med axelrem

Anorak med svensk flagga, Acne och Fjällräven.

Anorak med svensk flagga, 4 500 kr.

 

Fjällrävens grönlandsjackan i samarbetet med Acne.

Grönlandsjackan från 1968 i ny form.

 

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2018-09-11 11:10