Café testar: Kan de här ”antidepressiva” solbrillorna verkligen förändra din sinnesstämning?

Futuremood solglasögon

En amerikansk startup hävdar att deras tonade solbrillor ger en effekt som är ”inte så subtil som CBD, men inte lika stark som en shot tequila eller ett glas rosé”. Café skeppade hem ett gäng rejvkompatibla brillor för att testa om det verkligen är ”bärbara droger” det handlar om.

Joakim Almén | Foto: Futuremood  |  Publicerad 2020-06-26 10:20  |  Lästid: 4 minuter

”Wearable drugs” – så lyder säljsloganen för nya San Francisco startupen (surprise, surprise) Futuremoods tonade solbrillor. Oavsett om det handlar om paketering eller faktiskt leverans är det en slogan som onekligen får en att haja till. Solbrillorna kommer i fyra olika färger som ska ge olika typer av sinnesförändrande effekter: De gula solbrillorna påstås ge dig fokus och klarsynthet, de gröna en avslappnad känsla, medan de blåa och de röda solglasögonlinserna ska ge dig en energiskjuts i uppåtriktning.

Bakom startupen står två tech-entusiaster i Austin Soldner and Michael Schaecher, som bland annat varit med och tagit fram Bose musikspelande solbrillor som fångade Cafés intresse förra året. Under Bose-åren formades en vänskap och ett gemensamt intresse för mode – och solbrillor. Nu har de båda omvandlat sitt gemensamma intresse till Futuremood, ett märke som gör solbrillor som är ”vetenskapligt testat och bevisat kan ändra din sinnesstämning”.

Michael Schaecher har berättat för sajten Techcrunch att Futuremood-brillorna ska ge en effekt som är ”mindre subtil än CBD, men inte lika stark som en shot tequila eller glas rosé”. Och visst, det låter ju… spännande – med den naturliga följdfrågan är ”hur fan då?!”

Alla Futuremoods solglasögon har specialutformade linser som använder en ny teknologi, halochrome, som är utvecklat av den tyska linsjätten Zeiss – en teknik som ska kunna ändra ditt humör genom att manipulera ljus och färg.

I en värld där alla strävar efter att må bättre – men där det mest verkar som att de flesta mår sämre – känns Futuremoods färgfilmsbrillor som en voodoo-genväg till ett lättare sinne som en perfekt lösning. Om inte lösning så i alla fall en tidsmarkör. För visst är man lite trött på att plöja ohyggliga summor i CBD-produkter utan egentligen få något tillbaka (i alla fall inte så länge man behöver begå Glenn Strömberg-metoden på åtta vanvettigt dyra CBD-snus per gång för att känna någonting).

Men vad säger forskare som inte är anlitade av Zeiss egentligen, kan verkligen linsteknologi ge människan en knuff i olika humörsriktningar? Amerikanska GQ har pratat med Dr. Ivan Schwab som jobbar på hornhinneavdelningen på UC David Medical Center, som säger att han inte tvekar på att brillorna fungerar som de utger sig för att fungera, men att det ”inte har någonting att göra med halochrome”-teknologin. Istället menar Dr Schwab att det snarare handlar om psykologi än optik – och hur vår hjärna uppfattar färg.

Är du fortfarande med? Är du fortfarande intresserad? Bra, det var undertecknad också och bestämde sig för att kontakta Futurmoods medgrundare Michael Schaecher för att be om att få prova (nästan) hela produktkatalogen. Två veckor och ett grönt ljus-brev från tullen senare landade en trio exhibitionistiskt designade solbrillor redo att twista min och min omgivnings humör efter föreskrift.

Så gick testet till:


För att testet inte skulle bli för subjektivt genom att bara baseras på mina egna intryck har jag agerat som en sorts mobil solglasögonstrandförsäljare de senaste galet högtryckssoliga sommarkvällarna. Jag har släpat runt min A Day’s March-tygpåse från filt till filt (nåja) och låtit personer i min omgivning testa Futuremood-brillorna i de tre olika färger som skickades till mig:

Gul

Påstådd effekt: Ger dig fokus och klarsynthet

Blå

Påstådd effekt: Fräschar upp ditt sinne

Röd

Påstådd effekt: Ger dig energi

Så tyckte testarna:


”Världen kändes verkligen grå och mindre sexig efter att jag tog av mig de gula brillorna. Avtändningskänsla.” 

/Man, 32, blev ett med de gula brillorna.

”Jag gick från lättirriterad till fnittrig på en timme. Oklart om det var sällskapet eller brillorna, men NÅGOT hände.”

/Kvinna, 27, ger ett gemensamt omdöme om samtliga solglasögon.

”Detta blir man glad av! Som ett starkt Instagram-filter”.

Man, 34, piggades upp av de gula linserna kontrastrika ljus.

”Jag blir så frustrerad av att det är helt omöjligt att mäta huruvida brillorna ger nån effekt. Placebo? Kanske. Men jag känner ju mig lite annorlunda.”

Kvinna, 27.

”Det känns som en shot eller dextrosol. Jag fattar vad dom menar, man blir fan aningen piggare.”

Man, 30, om de gula solglasögonen.

”Även om bäraren blir aroused, så blir inte betraktaren aroused av synen.”

Man, 30. De röda brillornas yttre imponerade inte på alla.

”Jag ser ju otroligt dåligt annars, men med de här brillorna ser jag ju faktiskt bra. Jag ser små flugor och löv som jag inte ser annars.”

Man, 29, hittade överraskande optiska effekter i ljuset av de gula solglasögonlinserna.

”Det känns som Sprite på McDonalds, riktigt krispigt.”

Man, 30, ger en oväntad komplimang till de gula brillorna.

”Vad var det dom här gjorde? Energy och arouse? Ja, möjligtvis psykotisk energi.”

Man, 30, om de intensiva röda linserna.

”De skulle vara en dröm att köra bil i. Dimmigt och kontrastrikt”

Man, 47, om de blåa brillorna. I den tarotkortliknande förpackningsfoldern som kommer med brillorna avrådes det starkt från att köra bil.

Slutgiltigt omdöme:


Lika mycket som man vill att brillorna ska göra något med en på förhand – lika mycket vill man avfärda brillorna som marknadsföringshokuspokus. Sanningen är väl, som så ofta, gråskaligt mittemellan. Som citaten från testarna ovan vittnar så händer det ju NÅGOT. Framförallt är de gula solglasögonen en riktig vinnare – utöver att dom designmässigt också är relativt snygga. Oavsett eventuell psykisk eller fysisk effekt är ljuset så kontrastrikt behagligt i skenet av brillornas gultonade linser att det bara är att instämma i att världen känns lite mindre sexig när man tar av sig dem.

De röda linserna ger ett lite väl intensivt rött sken – ungefär som när skärmen kläs blodig när du dör i Red Dead Redemption 2. Det blir helt enkelt lite för mycket. Att de blåa brillorna fick minst uppmärksamhet och testkärlek känns logiskt. De är mysiga, men också mest 1,5 procentig mjölk av de tre.

Futurmood Aurazone 5000 imponerade klart mest i testet.

Futuremoods solbrillor kostar 175 dollar. För närvarande är det inte möjligt att beställa till Europa. Futuremoods VD Michael Schaecher säger att de jobbar på att ha en lösning klar efter sommaren.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2020-06-26 13:56