Annons
Annons

Fart, balans och sjukt mycket träning. OS-stjärnan Henrik Harlaut vet vad som krävs för att bli bäst i backen. För Café delar han med sig av sina bästa tips!

* * *

Tänk dig att Zlatan ena kvällen avgör Champions League-finalen – för att kvällen därpå spela VM-final. Otroligt, inte sant? Till och med osannolikt. Men det är  vad Henrik Harlaut gjorde på den anrika extremsporttävlingen X Games i Aspen i januari. Först tog han guld i Big Air, sen tog han silver i Slopestyle.

Annons
Gilla Cafe.se på Facebook

När freestylegrenen slopestyle nu kliver in i idrottens definitiva finrum, vinter-OS i Sotji, har 22-åringen från Åre plötsligt klivit fram som ett av våra största medaljhopp. Men förberedelserna dit luktar inte barmarksträning.

– Jag ska åka så pass mycket skidor jag bara kan och försöka hålla mig skadefri. För mig handlar det om att ha så roligt som möjligt och inte stressa fram min utveckling. Jag kommer se OS som vilken tävling som helst. Det är inte så att jag kommer träna extra hårt, det tror jag inte är bra. När man besöker olika skidorter i dag och ser landslagen träna ser det inte ut som om de har kul i det de gör. Att enbart träna för en tävling tror jag innebär att åkglädjen försvinner.

Hur ser din träning ut i dag?
– I dagsläget innebär min träning att jag åker så pass mycket skidor som jag bara kan. Jag försöker filma allting jag gör och sedan kollar jag igenom allt material i slutet av dagen och ser vad jag gör rätt och fel och vad jag behöver träna extra mycket på. På så sätt lär jag mig något nytt och blir snäppet vassare varje dag.

Hur ser ett vanligt träningspass ut?
– Jag drar ut i backen vid nio och åker fram till klockan tre. Sen kör jag ett stretchingpass, innan jag drar till gymmet och kör spinning i 30-60 minuter. Sen, om det finns tillgång till det, sätter jag mig i en bubbelpool för att mjuka upp musklerna.

Så det blir ändå en del tid på gymmet?
– Ja, men det handlar inte om att bygga så mycket muskler. Du vill inte bli tung och stor, utan det handlar om att hela tiden vara så lätt som möjligt men att förstärka musklerna så att du klarar av de smidiga momenten. Jag har haft en del problem, då jag har en stor underkropp. Jag ville bli hockeyspelare när jag var yngre så smidigheten blev det jag fick öva upp mest eftersom min styrka redan fanns där. Därför gick jag på gymnastik när jag var yngre. Då fick jag möjlighet att träna hopp utanför backen. Sen försöker jag hoppa studsmatta så ofta jag kan. Det är ett viktigt träningsredskap inom sporten.

Sker åkningen enbart i parken?
– Nja, främst. Men det kan variera. Jag tar alltid ett par uppvärmningsåk i pisten innan jag droppar in i parken, för att benen ska bli lite varma. Det är viktigt för mig då jag har haft en del skador på mina knän.

Vad är det många nybörjare inte tänker på när man ska börja hoppa i parken?
– Du måste börja med att träna in grundläggande trick innan du går all in på dubbelvolter. I dag finns det många som kan göra riktigt feta trick, men kanske inte en enkel och stilren 360. Stiltricken kommer alltid leva längre än robottricken man ser där ute. Det gäller att göra sin egen grej och hitta sin egen stil. Men först och främst gäller det att lära sig grunderna.

1. Hantera farten
– Ju fortare det går, desto mer kompression blir det, vilket ökar risken för att du tappar kontrollen i luften. Lär dig hantera farten genom att åka mycket skidor utanför parken. Då kommer du att känna dig säker i höga farter när du väl kliver in i parken. Att kunna åka snabbt i pisten innan du tränar fart i hoppen är sjukt viktigt.

2. Snurra i rätt tid
– Timing är det viktigaste momentet. Börja inte snurra förrän du har lämnat hoppet med båda fötterna. Då får du bäst kontroll på dina snurrar. Annars får du inte tillräckligt med höjd för att göra tricket du tänkt dig, plus att du kommer tappa kontrollen. Då vet du inte om du kommer komma för långt eller kort i ett hopp.

3. Håll balansen
– Försök att hitta en central tyngdpunkt på dina skidor, annars riskerar du att få för mycket bak- eller framåtvikt, vilket i sin tur kan leda till smärtsamma krascher. Börja med att träna upp balansen utanför backen. En riktigt bra övning som ger resultat är att stå på ett ben, hoppa upp och snurra 360 grader och sedan landa på andra benet.

4. Landa lågt
– Hitta en låg tyngdpunkt när du ska gå in i din landning, för att dämpa kompressionen, och böj på knäna. I början kan det vara svårt att landa snyggt, men ju mer du åker desto bättre kontroll får du och då kommer också stilen. Landar du med spikraka ben ökar risken för att skada knäna, samtidigt som du ser ut som en fågelskrämma.

Viktor Josefsson
Foto: David Malacrida

Tidigare publicerad i Café nummer 12/2013.

Annons

Dela (0)
Tweeta

Annons


Laddar