Netflix varnar folk att utföra virala leken från skräcksuccén Bird Box

Bird Box challenge.

Nya postapokalyptiska skräckthrillern ”Bird Box” är Netflix största originalssuccé hittills. Succén har gett ringar på vattnet – nu varnar Netflix folk från att utföra den virala ”Bird Box Challenge” från filmen.

Joakim Almén  |  Publicerad 2019-01-03 15:50  |  Lästid: < 1 minuter

Netflix har satsat stenhårt på filmer senaste tiden och det har verkligen gett snabb avkastning. Den Alfonso Cuarón-regisserade Roma släpptes i slutet av förra året och blev snabbt den mest kritikerrosade filmen 2018. Gissningsvis kommer också Oscars-nomineringarna som ett brev på framgångsposten.

Strax innan jul släpptes den Sandra Bullock dystopiska rysaren Bird Box. Filmen blev snabbt den mest framgångsrika Netflix-originalet som har släppts – efter en vecka hade den drygt 45 miljoner visningar.

Med stor framgång kommer också virala pris. I Bird Box jagas Sandra Bullock av monster som bara kan attackera människor om dom ser dom. Karaktärerna i filmen gömmer därför sina ögon bakom en ögonbilden, något som – surprise, surprise – inspirerat folk att utföra den i verkligheten och nu blivit det virala fenomenet ”Bird Box Challenge”.

En flodvåg (nåväl) av klipp har postats på Twitter och andra sociala medier där folk iklär sig i ögonbindlar och, i brist på bättre uttryck, tomtar runt. Oftast med ett slapstick-resultat där någon av de ögonbindlarförklädda personerna ramlar eller snubblar.

Nu varnar streamingjätten folk från att delta i den virala skräckleken. I en tweet uppmanar Netflix till försiktighet – om än med viss lättsamhet.

”Boy och Girl (de två namnlösa barnen i filmen) har bara en önskan för 2019 och det är att ingen hamnar på sjukhus på grund av ett meme”, skriver man i slutet av tweeten.

Ett smart PR-trick av Netflix som bara skapar ännu mer buzz kring filmen, eller en ärligt uppriktig varning? Tja, bedöm själva.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-10 02:27