Hoppa till innehåll

Burger King byter till retroinspirerade logga – och för en gångs skull hyllas ett loggabyte

Burger Kings nya logga

Efter haveriet med den amerikanska underättelsetjänsten CIA:s nya logga tidigare i veckan hyllas nu, för omväxlingens skull, ett stort globalt företags nya grafiska profil.

När välkända varumärken bestämmer sig att för att ta ett nytt grepp på sin visuella identitet möts det i regel av negativ feedback. Folk gillar att rasa, och folk gillar verkligen att rasa när nya loggor avtäcks.

Nedan följer fem exempel där byte av logga inte tagits emot med klang och jubel av folk:

  • SF:s klassiska logga blev ett fult stämpel-”F” när Svensk Filmindustri blev Filmstaden – och folk var allt annat än nöjda.
  • Fotbollsklubben Juventus bytte till en ”modern” logga som liknandes vid toalettsits.
  • Anrika Premier League-klubben Leeds startade 2018 med att avtäcka en ny ”retroflirtande” logga. Kritikerstormen blev så stor att klubben fick pudla och byta tillbaka till gamla loggan.
  • I höstas tog hockeylaget Frölunda bort ”Indians” från klubbnamnet och den amerikanska urinvånarloggan skulle väck. Fortfarande har inte Frölunda HC, som klubben numer heter, presenterat en ny logga. Lita på att du kommer bli varse om när det händer.
  • Senast i veckan bytte den amerikanska underrättelsetjänsten CIA den klassiska Windows 95-doftande loggan mot en logga som mer liknar en generisk reklambyrås. Folk tävlade i att håna den nya visuella profilen i sociala medier därefter.

Nu har vi – hör och häpna! – fått något så ovanligt som en lyckad uppdatering av grafisk profil. Den anrika amerikanska hamburgerkedjan Burger King har bytt ut sin rätt trista logga och grafiska profil som man haft sedan 1999 till något som Don Drapers reklambyrå Sterling Cooper Draper Pryce skulle kunnat tagit fram i en av världens bästa tv-serier någonsin, Mad Men.

Burger King själv säger i ett pressmeddelande att ”den nya loggan har tagit inspiration från den logga som Burger King använde sig av under nästan 40 år – dock med ett mer modernt uttryck och med en helt ny tillhörande visuell värld.”

Den tjusiga 70-talsretroinspirerade loggan och nya grafiska profilen hyllas nu på folkopionionsdomstolen Twitter. Nedan följer ett axplock från den eniga hyllningskören:

https://twitter.com/musa/status/1347350700234182656?s=20

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.