Därför går det skitdåligt för Starbucks i Sverige

Starbucks med ett kryss över kaffekedjans logga.

När slutade det att vara kul med felstavade namn och italienska storleksbeteckningar?

Markus Aamisepp | Foto: Getty Images  |  Publicerad 2019-09-06 10:06  |  Lästid: 2 minuter

När Starbucks gjorde Sverigeentré på Arlanda år 2010 var det nästan kutym att inför utlandsbesök beställa en frappuccino och säga sitt namn med smilbanden upp till öronen i väntan på klimax – det felstavade namnet.

”Haha, sjukt att de lyckas stava mitt vedertagna svenska kalendernamn fel, varje gång”, tänkte man kanske, knäppte en bild och sedan återgick till sitt.

Nu kanske inte de italienska storleksbeteckningarna – alltså grande, venti och trenta – åtföljt av orätta namn skrivna på muggarna i svart tusch inte är lika fräsiga och Instagram story-kompatibla längre.

Ben Affleck
Ben Affleck gillar, inte helt otippat, Starbucks. Foto: Getty Images

Det var ett tag sen man såg influencers som Kenza Zouiten eller Johnny Edlind hålla upp en felstavad venti-latte i luften med tummen upp och ”they can never get it right!” som caption.

Så vad är det egentligen som har hänt? Är den kanske mest hävdvunna kafékedjan i världen på väg åt de osaligas straffort?

Kort sagt, ja – i alla fall i Sverige.

Den amerikanska kaffekedjan hade som mest 17 lokaler på olika platser i landet 2016. Sen dess har fem lagts ned – bland annat Starbucks vid Arlanda terminal 5 samt både Göteborgs och Malmös centralstation.

Fun fact: Enligt regissören David Finscher för filmen Fight Club (1999) finns det en Starbucksmugg med i varje scen. Motiveringen till det (vad vi kan tänka är) omständiga arbetet är att det bara var en ”kul grej”.

– Redan när det började ryktas om att Starbucks skulle till Sverige så fanns det kedjor som hade byggt upp motsvarande koncept, till viss del inspirerat av Starbucks. När Starbucks väl kommer in här så blir man bara en i raden av kafékedjor, säger Johan Kaij, senior advisor på Marketing Clinic som fokuserar på affärs-, strategi- och kategoriutveckling till fastighetsvärlden.

Starbucks har alltså åkt på stenhård konkurrens i det kaffeälskande Sverige där man i genomsnitt dricker 3,2 koppar kaffe per dag – alltså näst mest i världen efter Finland – jämfört med det amerikanska 2,1 koppar per dag.

Med ett bekant och tryggt Espresso House eller Waynes Coffee runt nästan varje hörn är det minst sagt knivigt att försöka etablera nya kedjor med ångestframkallande storleksbeskrivningar.

Det gick även åt pipsvängen för det amerikanska Dunkin Donuts som gick i konken förra året. De ihåliga bakelserna är mer populära i USA, vilket bland annat tar sig uttryck i form av Al Pacinos musikalnummer om kedjans donuts i tvåplus-filmen Jack and Jill.

Det är inte första gången det går dåligt för en amerikansk franchise i Sverige. I fjol bommade samtliga Dunkin Donuts igen sina butiker i Sverige efter fyra år på marknaden. Även Pizza Hut ska ha haft svårt att expandera på den svenska pizzamarknaden där människor patriotiskt införskaffar sina sedvanliga kebab- och Hawaiipizzor hos sina lokala pizzabagare.

Råkar du vara en av dem som älskar Starbucks är det nu läge att sympatihandla trenta-storlekar till den grad att kreditkortet fattar eld, annars riskeras kanske fler butiker att läggas ned.

Källa: Fastighetsvärlden

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-09-06 10:06