Guiden till de absolut konstigaste Eurovision-bidragen genom historien

Bidragen som antagligen inspirerade Will Ferrells nya Netflix-rulle ”Eurovison Song Contest: The Story of Fire Saga”

Markus Aamisepp  |  Publicerad 2020-07-09 18:35  |  Lästid: 3 minuter

Första Eurovision-tävlingen hölls redan 1956 och sedan dess har den (och ibland besvärliga) europeiska folkfesten utvecklats i en väldigt intressant riktning. Ja, det har visat sig att europeisk underhållning är väldigt… specifikt. Under de knappa 70 åren tävlingen existerat har vi bjudits på allt från stenseriösa rappande austronauter, skrytiga mellanchefer från Litauen och en springande man i ett hamsterhjul.

Men trots obskyra bidrag, dassig presentationsteknik och estniska popsyntar finns det något med det europeiska folkrejvet som gör att tv-apparaten ändå lockar lika mycket varje år när tävlingen går av stapeln. Tyvärr fick vi i och med coronapandemin inte uppleva festivalen just det här året. Istället fick vi Will Ferrells nya Netflix-rulle Eurovision Song Contest: The Story Of Fire Saga som släpptes på streamingtjänsten tidigare i sommar.

Filmen handlar om den isländska duon Lars Erickssong (Will Ferrell) och Sigrit Ericksdóttir (Rachel McAdams) som drömmer om att vinna tävlingen med sin hit ”Double Double” och är en slags komisk tolkning av sångfestivalen varje europé håller nära hjärtat.

För att kontra med nästan mer besynnerliga bidrag än vad som finns i filmen och ge dig lite behövlig Eurovision-känsla har vi nedan listat 10 av de absolut konstiga bidragen genom historien. Lycka till med att få låtarna ur huvudet!

1. Verka Serduchka – ”Dancing Lasha Tumbai” (Ukraina, 2007)

Kanske det mest Eurovision-osande bidraget vi någonsin sett. Verka Serduchka och hennes gäng uppträdde med låten ”Dancing Lasha Tumbai” med text på ukrainska, tyska, engelska och ryska. Rövgänget var dessutom iklädda futuristiska foliedräkter designade av Dolce & Gabbana – fräsigt!

2. Dustin the Turkey – ”Irelande Douze Ponts” (Irland, 2008)

”Artisten” Dustin the Turkey var kändis på hemmaplan i Irland redan innan Eurovision där han hade tv-program och ett par låtar på den irländska topplistan. Men så bestämde sig nationen för att även exponera kalkondockan för resten av Europa. Trots att bidraget inte tog sig förbi semifinalen blev det ändå – som det heter – en minnesvärd succé.

3. Cezar – ”It’s My Life” (Rumänien, 2013)

Trots att låten inte har något att göra med vampyrer eller det rumänska Transylvanien valde artisten Cezar att klä sig i blodsugar-mundering. Varför? För att det är Eurovision, såklart. För att vidare förvirra stod han dessutom på en stor röd silkesduk som representerade en stor pöl av blod och runt honom dansades det halvnaket.

4. Dschinghis Khan – “Genghis Khan” (Västtyskland, 1979)

Vässttyska Dschinghis Khan levererade en låt om, ja, Genghis Khan. Motivering till låtvalet fanns antagligen inte – förutom att den avger starka discodofter vilket var på tapeten i slutet av 1970-talet. Frontfiguren (alltså den spexigaste killen i mitten) representerade den mongoliska häskaren och gick under bidraget runt och förförde de kvinnliga gruppmedlemmarna på scenen.

5. LT United – ”We Are The Winners” (Litauen, 2006)

Ungefär så här skulle det se ut om alla mellanchefer på ditt företag bestämde sig för att sluta jobbet och starta ett boy-band. Japp, LT United (som dessutom vore ett passligt korpen-namn om Lantmäteriet fick ihop ett fotbollslag) skröt med sin låt om hur de skulle vinna Eurovision Song Contest i Aten 2006. Som du kanske gissade gick de inte hem som segrare – utan hamnade på en värdig sjätteplats.

Extrapoäng till dansaren Arnolas Lukošius – den skalliga mannen som några minuter in i låten levererar en intensiv och helvetisk dans till ett elektriskt fiolsolo.

6. Sunstroke Project & Olia Tira – ”Run Away” (Moldavien, 2010)

Det moldaviska bidraget ”Run Away” från 2010 är faktiskt inte mest känt för den roterande fiolspelaren med hockeyfrilla. Nej, bandmedlemmen som tog världen med storm var saxofonspelaren Sergey Stepanov som med spända cardigan-knappar levererade ett sagolikt solo. Han kom senare i folkmun att kallas för ”Epic Sax Guy”.

7. Buranovskiye Babushki – ”Party For Everybody” (Ryssland, 2012)

Alla minns vi när gänget på sex ryska babushkor, efter att ha stoppat in en kaka i en pappugn, släppte på tyglar och musikalisk konservatism med FESTlåten ”Party For Everybody”. Låten framfördes på udmurtiska, vilket är ett språk som talas norr om floden Volga och fram till Uralbergen i Ryssland.

Trots det kanske konstiga valet av artister att representera en nation på 145 miljoner människor fanns det en hjärtvärmande story bakom det hela. Gruppen tog sig till nämligen Azerbaijan för att samla ihop pengar till rekonstruktionen av deras kyrka. Något som gjorde att de kom tvåa i tävlingen.

8. Rodolfo Chikilicuatre – ”Baila El Chiki Chiki” (Spainen, 2008)

Rodolfo Chikilicuatre påade in reaggeton-bidraget med Elvis:k peruk och leksaksgitarr. Sedan var hela numret ett enda stort förlöjligande av Eurovision där dansarna avsiktligt rörde sig hackigt och där Rodolfo själv hade med en massa sluga politiska referenser.

9. Who see – ”Igranka” (Montenegro, 2013)

Rap är inte särskilt vanligt förekommande i Eurovision Song Contest. Men austronaut-duon Who See levererade en hybridlåt av hardcore-rap och dubstep med låten ”Igranka” framför ett hav av bolmande rök och grön laser. Mitt i låten dök även sångaren Nina Žižić upp rakt genom golvet i en robotkostym, varpå hip-hop-austronauterna började röra sig i slow-motion. Det bästa med bidraget var att allt utfördes superseröst utan någon som helst slags meta-hint.

10. Mariya Yaremchuk – ”Tick-Tock” (Ukraina, 2014)

Helt okej låt enligt Eurovision-standards, inget fel på utstyrselen samt habil dans. MEN – springande man i hamsterhjul. Japp, under större delen av Mariya Yaremchuks ”Tick-Tock” sprintade en man i ett evighetshjul i bakgrunden utan större interaktion med sångaren. Kostnadseffektivt – antagligen! Konstigt – ja!

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2020-07-10 10:01