Annons

Kampanjen vill samla in 1 miljon andra tryck efter veckans mest omtalade bild

I kölvattnet av den kritikstorm som riktades mot H&M efter bilden på en mörkhyad pojke i veckan lanserar nu byrån H0rseb0y en motkampanj.

Olle Arnell
Kampanjen vill samla in 1 miljon andra tryck efter veckans mest omtalade bild

Det var i måndags som H&M släppte kampanjbilden med en mörkhyad pojke iklädd en tröja med texten ”Coolest Monkey in the Jungle”. Efter lanseringen har klädjätten fått stark kritik från flera håll, något som bland annat ledde till att artisten The Weeknd avslutar sitt samarbete med företaget (Här kommenterar H&M händelsen för Café).

Annons

(Under torsdagen gick även pojkens mamma ut och berättade vad hon tyckte om bilden)

Gilla Cafe.se på Facebook

I svallvågorna efter bilden och de efterföljande reaktionerna har motkampanjen #BetterPrints skapats av byrån H0rseb0y. På sajten kan du gå in och välja en annan copytext till tröjan än den H&M valde.

Ett exempel på hur ett annat typ av tryck skulle kunna se ut.

Så här säger byrån bakom kampanjen om bilden och varför de skapar den här kampanjen.

– Sådant här ska bara inte hända år 2018. Vi vill skapa eftertanke och att visa att i princip vilket annat alternativ som helst vore bättre, meddelar H0rseb0.

Målet är att byrån ska nå 1 miljon förslag. Läs mer och skapa en egen print här.

Läs också:

H&M-pojkens mamma talar ut: ”Jag ser inte problemet, släpp det!”

Weeknd avbryter samarbetet med H&M – nu svarar klädjätten

Artikeln publicerades först på ELLE.

Annons

Dela (32)
Tweeta

Annons


Laddar