Hoppa till innehåll

Louis Vuitton populäraste märket på second hand-marknaden

Louis Vuitton-väska
Markus Aamisepp

Det våras för second hand – och mopedklassikerna Zündapp och Puch.

Trots att det ibland kan kännas som att världen konstant barkar åt skogen finns det alltid strimmor av hopp du kan trösta dig med. Ett av dem är second hand-marknaden som växt sig ansenligt stor med ett värde på ungefär 24 miljarder amerikanska dollar – en siffra som förväntas växa till 64 miljarder dollar till 2028. Jämför alltså det med marknaden för snabbmode (där bland andra H&M och Zara är verksamma) som enbart förväntas växa till 44 miljarder dollar under de kommande åtta åren.

Ja, att sälja din gamla Dressmann-kostym från när du var på bröllop en gång i högstadiet är alltså lönsamt, bra för miljön och hjälper en sundare marknad att växa.

Vill du vara klimatsmart och tjäna en slant på vägen finns en rad olika alternativ att välja mellan där den mest populära second hand-basaren är Tradera – auktionshemsidan som Sigge Eklund i podden Alex och Sigges podcast fortfarande påstår sig använda flitigt trots att han bor Los Angeles.

Nu har hemsidan släppt sin årsrapport för 2019 och sammanfattar de populäraste sökorden. Statistiken visar – inte helt otippat – att allt fler vänder sig till den cirkulära marknaden för att handla mode då det under fjolåret för första gången såldes fler än 10 miljoner varor via sajten.

– Det är en spännande utveckling vi ser just nu inom hela modebranschen. Människor har tröttnat på att bara köpa nya, billiga plagg, väskor och skor som inte håller särskilt länge. Vi börjar inse att god kvalitet håller och är värt att betala för. Dessutom kan man hitta fina begagnade exemplar till betydligt lägre priser än vad de skulle ha kostat nya. Detta tror jag förklarar varför smycken, klockor och exklusiva väskor får ett uppsving nu, säger Sofia Hagelin, talesperson för Tradera.

Är det kanske David Beckham som är anledningen till LV-hajpen?

Fjolårets mest populära sökord var Louis Vuitton åtföljt av det svenska dammärket Rodebjer som hamnade på tredje plats. Även vintage-trenden gick att dechiffrera från rapporten då sökordet ”retro” hamnade på andra plats – 23 steg högre än året innan. Noterbart är att gamla moppeklassiker som Zündapp och Puch också återfinns på topp 10.

Under 2019 ökade även accessoarer stort. Bland annat ökade försäljningen av solglasögon med 23 procent och dyraste auktionen 2019 inom denna kategori var på ett par vintagebågar från Jean Paul Gaultier för 8 000 kronor. Dessutom har försäljningen av märkesklockor har ökat med 22 procent på bara ett år där exklusiva klockor går för allt högre slutpriser. Dyrast i år var ett armbandsur från Patek Philippe för 66 611 kr.

Topp 10 sökord på Tradera 2019

1. Louis Vuitton
2. Retro
3. Rodebjer
4. Zundapp
5. Gucci
6. Moped
7. Odd Molly
8. Lego
9. Fjällräven
10. Puch

Topp 10 sökord inom mode

1. Louis Vuitton
2. Rodebjer
3. Gucci
4. Odd Molly
5. Acne
6. Gant
7. Ganni
8. Ralph Lauren
9. Michael Kors
10. Filippa K

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.