Annons
Annons

GodzillaI veckan har nya Godzilla premiär. Men hur ska Hollywood överträffa de tidigare filmerna? Med storleken så klart! Cafés Andrev Walden förklarar varför nya monsterproduktionen kommer att göra fansen nöjda.

* * *

Godzilla är tillbaka. Och för att förstå hypen måste du först studera såren Roland Emmerich rev upp med sin remake 1998. Den där filmen som du hatade.

Annons

Som alla hatade. Recensenterna hatade den för att den var dålig. Fansen hatade den för att Emmerich förgrep sig på Godzillas ikoniska silhuett och byggde en liten, slank dinosaurie som lade ägg.

Gilla Cafe.se på Facebook

Producenterna hatade den för att publiken hatade den. Toho, det japanska bolaget som ägt rättigheterna till Godzilla sedan begynnelsen 1954, hatade den så mycket att de 2005 strök ”God” och katalogiserade Emmerichs skapelse som ”Zilla”. Och Emmerich själv hatade den eftersom han egentligen ville spränga en meteor – inte sitta monstervakt medan Armageddon och Deep impact spelades in i ögonvrån.

– Michael Bay och Mimi Leder fick göra ­filmerna jag ville göra, sa han nyligen till Empire Magazine. Jag kunde lätt ha överträffat dem båda två!

Den här gången har man garderat sig mot halvhjärtad regi genom att ge jobbet till någon som verkligen vill ha det. 38-årige britten Gareth Edwards – hyllad och uppvaktad av Holly­wood efter debuten med indie-sci-fi-dramat ­Monsters (2010) – självantände mentalt när han fick sam­talet. Monsters hade en budget på 3,3 miljoner (att jämföra med Lilla Jönsson­ligan på styva linan: 17 miljoner) och Edwards gjorde det mesta själv – skrev manus, regisserade, ­filmade och skapade specialeffekterna på sin laptop.

Godzilla Bryan Cranston

Godzilla modell 2014 har en budget på en miljard. Gareth Edwards, in­bitet Godzillafan sedan barnsben, hade alltså fått tusen miljoner att göra sin första Hollywoodfilm för. Och han bestämde sig tidigt för två saker.

1) Att respektera originalets typiska kroppsbyggnad och symbolvärde (i efterkrigstidens Japan var det inte tillåtet att inom kulturen bearbeta landets trauma – atombomberna som fälldes över Hiroshima och Nagasaki 1945 – så man skapade en radioaktiv metafor med kraftig benstomme i stället).

2) Att göra Godzilla större än någonsin. Det är ändå Hollywood som betalar. Godzillas höjd har pendlat mellan 50 och 100 meter i de 28 filmer han varit med i sedan 1954. Emmerichs styggelse var 50 meter hög och vägde 500 ton. Edwards version är 106 meter hög och väger 60 000 ton. Och ser ut som hen ska.

Andrev Walden

Krönikan är publicerad i Café 6/2014

Annons

Dela (2)
Tweeta

Annons


Laddar