Därför är Super Mario Run en flopp – redan första dagen

Visst, jag förstår att det har kostat pengar för Nintendo, men om det här inte är en del av en master plan är Super Mario Run inget annat än en flopp, skriver Cafés redaktör,

Olle Arnell  |  Publicerad 2016-12-16 12:23  |  Lästid: 2 minuter
super-mario-run

Vi var många som febrigt gick in på App Store i går kväll när Nintendos Super Mario Run fanns tillgänglig för nedladdning. Ännu fler har laddat ned appen under förmiddagen. Super Mario var en del av ens barndom och kärleken till den mustaschbeprydde rörmokaren har vuxit i takt med att den vattnats med nostalgi och kultförklaring.

Vi minns ju Super Mario som en sympatisk kille, visst dödade han lite sköldpaddor och grejer på vägen, men vafan, det var ett nödvändigt ont längs vägen mot nobla syftet – han skulle ju rädda prinsessan från fångenskap.

I det nya spelet som alltså finns att ladda ner för iPhone nu möter vi istället en näst intill odödlig rörmokare som dansar sig igenom banorna som om det hela bara är en uppvisning i spänst. Styrningen är enkel och behändig och sköts med en hand. Man kan hoppa och slå volter och sväva i luften och den första banan är svinenkel och ger mersmak.

Den andra och tredje banan är lika enkla – en bättre tränad apa skulle kunna utmana en – och nu är man framme vid bossen för första världen och tänker att det är här spelet börjar på riktigt.

Så fel man har. Det är här spelet slutar och aldrig mer spelas igen.

super-mario-run-dod

För att spela fjärde banan, tillika bossen i värld 1, behöver man betala 109 kronor. Det finns inget annat sätt att komma vidare. Man går tillbaka, försöker samla fler mynt, fler toads och fler biljetter till specialbanorna. Går tillbaka. 109 kronor för att gå vidare.

Visst, jag förstår att det har kostat pengar för Nintendo att utveckla spelet och att cashen ska in. Jag vet att väldigt få gör en app helt gratis. Jag vet att jag nu låter som ännu en person i min generation som, inte sällan utan logik, förväntar sig att saker (medier, tv-licensen, kollektivtrafiken för att nämna några) ska vara gratis.

Men så här: Det jag verkligen känner är att Nintendo fullständigt missbedömt suget efter Super Mario i modern tappning och gravt överskattat betalningsviljan hos sina kunder. Dels är det inte så här de populära spel-apparna fungerar nuförtiden. Det som får en att fastna i en app är incitamentet att spela sig vidare till nästa level, inte att lägga 109 kronor redan efter fem minuters spel.

Om inte the master plan är att folk ska rage-quit:a, radera appen omedelbart och istället köpa nya mini-NES som lanserades tidigare i höst är Super Mario Run inget annat än en flopp redan på sin första dag.

Video: Är Super Mario död nu alltså?

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-06 15:23