Annons
Annons

Så har 37-årige stockholmaren byggt upp sin skatesuccé

Christoffer Stivén från Stockholm började bygga brädor när han var avundsjuk på polarnas surfresa. Nu säljer hans Urskog 2 000 brädor om året och satsar på kepsar, tvålar och skärbrädor – och allt är lokalproducerat och miljövänligt.

Markus Thunberg

Christoffer Stivén. Foto: Sven Prim

Urskogs brädor har det trärena och naturliga som sitt signum. Varje bräda är lackad på undersidan på ett sätt som gör att man ser ådror och trädets ursprungliga form. Rena linjer som förstärks av blandningen mellan mörka och ljusa trädetaljer. Bolagets brädor innehåller nordisk björk med fanéer av italiensk ekoskog. Urskogs kontor på östra Södermalm i Stockholm är en rak motsats till det trärena.

Café träffar grundaren Christoffer Stivén i lokalerna under den gamla bussdepån i slutet av Bondegatan, Urskog trängs i en fönsterlös byggnad tillsammans med en däckfirma, konstnärer och ”karismatiska galningar” på ett eventbolag. De trängs också med en ocean av plankor, brädor, flis, små bitar av trä – det är sprayfärg och logotyper överallt. Det är här han har lagt sista handen vid de skateboards som numera säljs i Stockholmsbutiker som Hollywood och Brädkultur – och i Tyskland, Australien, Holland, England och USA.

Annons
Gilla Cafe.se på Facebook

Urskog gör modellerna Frö, Gren (på bilden ovan) och Sticka, Pinne, Kvist, Stubbe, Vidja, Krona.

Det som kom att bli Urskog grundades 2004 av Christoffer Stivén och Love Trollbäck: skateboardåkare, möbelsnickare och entusiaster. De bestämde sig för att göra longboards och cruisers inspirerade av klassisk träsurf från femtio- och sextiotalets Kalifornien.

– Några kompisar skulle dra till Brasilien och surfa men jag kunde inte hänga på eftersom jag renoverade min lägenhet. De satt och skickade en massa bilder därifrån och det såg cleant ut, när jag då mitt i renoveringen fick en bänkskiva över föddes idén om att forma den till en longboard. Det är ändå ett sätt att typ surfa i Stockholm, säger Christoffer Stivén.

Och det där första bygget gav mersmak, det blev en till bräda och truckar från nätet för Christoffer, som kallas Tjoffe. Sedan blev han sugen på att formpressa en bräda, ”så som man ska göra”. Han byggde former och fick till något som gick att åka på.

– Den första var vänd åt fel håll så den sprack direkt när jag ställde mig på den. Typiskt! Så man försökte skruva på en regel under, men det gick ändå inte. När vi vände på alla fanéer fick vi däremot ut en bräda som funkade.

Hans kompisar fick upp ögonen för de hemmabyggda brädorna och efter ett tag var de ett gäng som åkte på Tjoffes skateboards och ett varumärke behövdes. Kompisarna som hade åkt till Brasilien hade ett förslag.

– Någon sa ”jag tycker det ska heta satori” (japanska för upplysning, reds anm.) och jag tyckte det lät okej, så kladdade jag på det på nästa bräda. Vi bytte senare till Urskog efter ett långt ”spånmöte” och det blev klockrent. Jag är nöjd och det känns fortfarande klockrent.

I samma veva byggde Tjoffe om sin lägenhet till en butik.

– Vi öppnade en skateboardbutik där i Danderyd och sålde faktiskt många brädor. Det var 2004, 2005. Då gjordes allt custom; folk kom in och ville ha sitt ansikte på brädan osv. Det var kul men man fick jobba riktigt mycket.

Under den här tiden jobbade Tjoffe i krogbranschen och en sommar skulle han driva ett världshus ute i Stockholms skärgård. Med sig tog han Love Trollbäck.

– Det fanns ju bara begränsat att göra ön så jag fick en del tid över att hitta på roliga saker. Love var utbildad snickare och vi började snackade om att köra igång skatemärket. Det vi snackade om från början var att släppa hundra brädor om året.

Sagt och gjort – under de kommande fem åren utvecklade de brädorna och märket.

– Vi ville göra det noggrant redan från första början, och vi var bland annat uppe på Akzo Nobel och träffade en limprofessorer för att hitta de perfekta delarna till produktionen. Vi har laborerat och härjat kanske onödigt mycket. Efter tre-fyra år sa någon av oss ”tror du inte det finns på Youtube hur man gör brädor?” och där fanns ju typ det mesta.

Runt 2013 sålde Urskog runt 1 000 brädor om året och då behövdes någon som kunde bygga brädorna åt killarna.

– På den tiden blev jag helt sänkt när det kom in en order. Man ville inte åka ut och sälja för man visste att man skulle behöva göra alla brädorna då. Och det kändes typ som om vi jobbade jämt.

Jag ville ösa på och sa upp mig från krogen

De började ringa runt till snickerier som hade formpressar och hittade en ”skön snubbe” i Småland som numera gör alla brädor.

– Det tog honom till i år att fatta vad vi höll på med. Han ringde och sa ”asså jag och frugan kollar på Youtube, det är folk över hela världen som åker på det här grejerna” haha. Han tyckte det var jättehäftigt och är stolt över att vara delaktig.

Ungefär samtidigt som produktionen flyttades från Stockholm till Småland delade Tjoffe och Love på sig.

– Jag ville ösa på så till slut bestämde jag mig för att säga upp mig från krogen. Vi drog lite ojämnt och ville lite olika saker.

Det var inte vad Tjoffe hade tänkt sig skulle hända med företaget.

– Vi bestämde att gå isär men Love har fortfarande tio procent kvar i bolaget, han var ändå med från början liksom. Vi är fortfarande goda vänner än i dag.

Skärbräda, tvålschampoo, flisor av cederträ och kepsar är några av Urskogs senaste lanseringar.

Urskog har numera tre cruisingmodeller (kortare och smidigare än longboards) och fem longboardmodeller, alla med den trärena finishen samt numrering och signering av Tjoffe själv. De säljer 2 000 brädor om året, omsätter runt 1,5 miljon och satsar också på en kollektion med tvålar, skärbrädor, samarbete med hotellkedjan Scandic och O.P. Andersson. Även exklusiva kepsar är en kommande nyhet för företaget. Nu kan Tjoffe leva på att bygga och sälja sina brädor.

– Som märke har vi inte gjort en enda grej förutom brädorna på tio år. Nu är det dags att göra något med varumärket, men t-shirts kommer det aldrig bli, det är för vanligt. För tre år sedan visste inte så många vad Urskog var men nu vet de flesta. Jag vill att det vi gör ska vara schysst och gärna ekologiskt.

När har du senast velat ge upp?

– Jag är så jävla envis men det är klart tanken har slagit en ibland. Vi gjorde en Englandssatsning kostade sjukt mycket pengar och som resulterade i att vi blev blåsta på sjukt mycket pengar. Vi startade upp Urskog UK och skickade dit grejer men det kom aldrig några pengar tillbaka. Då var det nära att jag stämplade ut. Ungefär samtidigt flyttade en konstnär, Peter Jeppson, in sin ateljé hos mig och han peppade mig att kämpa på. Sakta började vi upptäcka att vi arbetade bra ihop och i dag brukar det vara honom jag tar in som konsult när det behövs hjälp eller som nu senaste året med produktframtagning.

Foto: Petter Cohen

Vilka är trender inom longboard och cruising?

– Alla har trott att longboard ska dö sedan det började, men vi har ökat varje år. Men nu är longboardtrenden på väg ner. Märken har försvunnit och det gäller hela Europa. Nu är trenden att de som åker vill köpa något som är bra av någon som vet vad de behöver. Stadium säljer inte longboards längre till exempel. Skateboard överlag har vuxit jättemycket de senaste åren, allt går i cykler. Det vi tror på är hybriden mitt emellan: en skateboardform med kick och nos så du kan göra enklare tricks, skateboardtruckar men ett mjukt hjul som det vi tagit fram, North Best Co. Ett litet, mjukt hjul.

Åker du själv något?

– Nu har jag inte åkt på ett tag, jag åkte på en rejäl klotning. Skulle hänga efter en bil, det var inte så bra. Skateboardhjulet och bilens hjul gick emot och det tog tvärstopp. ”Faceplant”. Ramlade på kindbenet, spräckte det och fick hjärnskakning och tappade minnet. Jag åkte två år till innan det kom i kapp. Desto äldre man blir desto harigare blir man också.

Vilket är det bästa stället att åka på i Stockholm?

– Det bästa är att åka på barrunda. Längs cykelvägen på Kungsholmen från Stadshuset mot Pampas och sedan Hornsbergs strand. Skitmysigt! Eller mellan lejonen på Drottninggatan när det är midsommar. Stockholm när det är tomt är fantastiskt. Högdalstoppen åkte vi en helt del till, den backen funkar även för nybörjare.

Vilken är hela Sveriges bästa plats att åka på?

– Vi har varit nere i Söderåsen några år, där finns en nationalpark med helt perfekt asfalt. Vägen är doserad på något sätt så att löven bara åker åt sidan. Gotland är också härligt. Drar man upp på toppen i stan så kan man skatea hela vägen ner, där sandar och saltar man ju inte vägarna. Det är bara innanför tullarna det är kullersten. Varberg är också schysst. Älskar Varberg!

Vad säger du till de som säger att skateboard är för barn?

– Skateboard är för vuxna, det är skitsvårt om man är barn. Brädorna är gjorda för vuxna. Det är så mycket mer än att åka, man träffas och umgås. Det handlar om det man gör runtomkring. Longboard är lite som att vara ute och cykla, vilket är ett bra sätt att umgås med andra, utan regler. Vanlig skateboard är däremot svinsvårt, man får nöta i veckor, månader och år innan man kan göra tricks och sånt.

Läs mer om skateboard på Cafe.se här. För några månader sedan var vi på Vans Park Series i Malmö, läs om det här.

Annons

Dela (0)
Tweeta

Annons


Laddar