Zlatan i stor intervju: ”Min dröm var att komma till Barcelona, men det höll på att förstöra mig”

Efter att ha erövrat fotbollsplanen siktar Zlatan Ibrahimovic in sig på modevärlden. Först ut – en parfym i eget namn. Cafés Daniel Lindström åker till ett hysteriskt Paris för en exklusiv intervju med vår tids största fenomen.

Daniel Lindström  |  Publicerad 2015-08-17 08:36  |  Lästid: 4 minuter
z

Det är första dagen på franska herrmodeveckan och utanför trendbutiken Colette råder kaos. Polisen har stängt av gatan för trafik, säkerhetsvakter sätter upp kravallstaket och hundratals människor trycker sig in mot entrén för att få en skymt av vad som händer.

En ung japansk turist stoppar mig och frågar om det är release för nya Kanye West-skon Yeezy Boost och en fransk kvinna som bor granne med Colette förklarar att endast Karl Lagerfeld kan skapa ett liknande tumult i Paris exklusiva modekvarter.

Samtidigt inne i butiken sätter sig Zlatan Ibrahimovic tillrätta vid ett bord med en hög av idolkort och ett knippe svarta och silverfärgade tuschpennor. Intill honom står stilrena förpackningar med texten ZLATAN, hans första doftserie som släpps exklusivt just i dag.

Han har ett stort leende på läpparna när han möter de rusiga fansen som lyckats ta sig in i butiken och som nu får både autograf och en bild med idolen.

En timme tidigare har jag träffat Zlatan själv på ett närliggande kontor. Han är klädd i Nikesneakers, en t-shirt från Rick Owens och ett par svarta sweatshorts.

– Jag minns de första plåtningarna jag gjorde för Café, det är länge sedan nu. Ett omslag i ett par trasiga jeans…

Du kommer ihåg dem! Det är mina privata jeans, ett par Levi’s 501:or som slitits ned till oigenkännlighet för att likna originalet. Stylisten lånade dem av mig till fotograferingen. Jag har länge tänkt sälja dem på eBay men du kanske vill köpa tillbaka dem?

– Haha, tror det inte det. Jag har egna jeans nu.

zlatan3

Café 2003.

Varför har du valt att starta just ett parfymvarumärke?

– Jag har gett ut min bok och berättat min historia och nu ville jag göra något annorlunda. Min berättelse fanns där ute för folk att ta del av. Nu har jag tagit det vidare, alla kan dofta som mig och på det viset komma närmare mig. Både de som gillar mig och kanske även de som inte gillar mig.

Hur skulle du beskriva doften? 

– Den är elegant, fräsch och sportig och är tänkt att kunna bäras dag som kväll. Den har attityd och tar för sig. Min förhoppning är att folk ska reagera när de känner doften och bli nyfikna – det ska märkas när någon som bär den kommer in i rummet.

Runt omkring oss i den eleganta våningen på Rue Saint Honoré som fungerar som Colettes kontor befinner sig Zlatans samarbetspartner i det här projektet: Jessica Dersén och Marie Klockare Carlzon från Amazing Brands, ett Stockholmsbaserat företag inom skönhetsbranschen, ”doftnäsan” Olivier Pescheux, en av världens främsta parfymörer, och formgivaren Pontus Frankenstein som skapat den grafiska profilen. Alla är klädda i svart. Det serveras färsk frukt, hälsojuice och små sötsaker.

– Jag har det bästa teamet bakom mig, de har full koll och kontroll. Det kan inte bli bättre. Jag ser fram emot det hela, det blir oerhört spännande. Ett nytt äventyr börjar, säger Zlatan.

Flaskan känns väldigt personlig, vad är tanken bakom den? 

– Den är väldigt personlig, den är inspirerad av mina tatueringar. Den bläckblå färgen representerar tatueringsbläck och korken är graverad med två tatueringar som betyder väldigt mycket för mig. Fjädern med mina söners initialer V och M samt karpen som symboliserar ”att gå mot strömmen” och att stå upp för sig själv.

Vad hade du för förhållande till parfym innan du bestämde dig för att göra en egen?

– Jag har alltid varit intresserad av parfymer och köpt på mig många olika dofter i taxfree-butiken på flygplatser under åren. Mitt intresse för mode växte under min tid i Milano, men sedan jag flyttat till Paris har det mognat. Paris är på en annan nivå, mode- och stilmässigt. Mode och skönhet är så rotat i kulturen här. I Paris känner man dofter överallt. Dofter har stor betydelse i denna stad, den beskriver en persons karaktär.

Och hur doftar då Zlatan Ibrahimovic? Om vi ska tala på parfymörers språk är toppnoten en blandning av bergamott, gräs och peppar. I hjärtnoten finns vit lavendel, lagerblad och marina ackord som ger parfymen en djupare karaktär. Den slutgiltiga och varaktiga basnoten består av olika träslag och läder, vilket gör att den passar på dagen såväl som på kvällen. Doftoljorna är framtagna av Givaudan, grundat 1895, som är världens största och ledande företag inom prestige- och lyxdofter.

– En vinnardoft kort och gott, säger Zlatan.

Du som tränar hela tiden, ibland flera gånger om dagen, hur använder du dig av dofter i din vardag?

– Jag tar på mig efter varje gång jag duschat så att jag känner mig fräsch.

Har du någonsin på dig parfym när du går ut på planen?

– Aldrig. Men det finns en spelare i PSG som gör det, fast jag kan inte avslöja hans namn. Det är alldeles för känsligt.

Zlatan ler stort. Han ser ut att trivas mitt i allt kaos. Skriver autografer och ställer upp på bilder med fansen. Är brunbränd och extremt snygg. I centrum, som alltid. Det är faktiskt svårt att tänka sig en bättre och starkare personlighet för en kommersiell herrdoft.

zlattan

Du ser ut att må väldigt bra.

– Tack. Jag kom precis hem från en veckas efterlängtad semester i Los Angeles.

Vilken är din favoritplats här i Paris för tillfället?

– Jag trivs bäst hemma med familjen. Jag försöker gå och lägga mig tidigt. Det händer inte mycket, tro mig.

Projektet Zlatan Ibrahimovic Parfums har i hemlighet planerats under flera år och Zlatan har själv varit delaktig i hela processen med framtagandet av doften.

– Eftersom det är en helt ny erfarenhet för mig har jag varit tvungen att lära mig nya saker och lagt mycket tid på att förstå och delta i alla kreativa delar av projektet. Från att ta fram doften till designarbetet och paketering.

Har du samma engagemang i ditt entreprenörskap som på fotbollsplanen?  

– Jag ger alltid 100 procent i allt jag gör och allt jag ger mig in i. Jag skulle bara sätta mitt namn på en produkt jag verkligen tror på, en produkt som är jag.

Är det något du drömmer om, något du vill uppnå som du inte har gjort? 

– Ja, det är bättre att ha drömmar kvar och fortsätta jaga dem, det är viktigt. Min dröm var att komma till Barcelona, men det höll på att förstöra mig. Att alltid ha kvar drömmen är det viktigaste.

Daniel Lindström

Doften ZLATAN säljs på Kicks och Kicks.se i Sverige. Förutom en parfym i två olika storlekar ingår även fyra andra produkter i ZLATAN-serien – bodyspray, showergel, deostick och deospray antiperspirant.

* * *

cafe

Senaste numret av Café – i butik nu. 

Mer Zlatan!

Här är Zlatans nya satsning – första parfymen heter ZLATAN

Zlatans 8 sjukaste skills på träning

Zlatans kung fu-mål på PSG:s träning 

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 10:37