Annons
Annons
Annons

 

petter2

Albumaktuella Petter satsar nästan lika hårt på träningen som på musiken. Så lyckas du också. 

* * *

1. Skapa ditt eget äventyr                                                 

– När det är bra väder med snällare temperaturer i vattnet simmar jag gärna utomhus. Jag brukar hitta på egna simäventyr då, som att simma runt Långholmen i Stockholm. Sen simmar jag mycket i Hellas i Stockholm. Där finns det knappt några båtar, och många andra som simmar.

Annons

2. Kom ihåg huvudet

– När det gäller swimrunlopp måste man ha pannbenet med sig. Ta till exempel ett lopp som ÖTILLÖ, där man kan vara igång i 12 timmar. Just därför är det viktigt med förberedelser. Jag simmar 2-4 kilometer i veckan och springer 2-4 mil i veckan minst i ett par månader innan loppet. Då känner jag mig redo när det väl är dags.

3. Håll ut!

– De första 400 meterna är jag som sämst i vattnet, men runt ungefär 1 500 meter brukar jag ha kommit in i det. Då sitter tempot och tekniken som det ska, och därifrån kan jag simma länge. Det är väldigt skönt, för en av de saker som jag älskar allra mest är att jag hinner tänka när jag är i vattnet.

4. Satsa på rätt utrustning

– Du behöver framför allt våtdräkter och simglasögon, och det är sådant som utvecklas hela tiden så se efter vad som finns. Det finns till exempel nya våtdräkter som har extra flytkuddar inbyggda på låren. Sen kan man använda sig av paddlar som ger bra drag i vattnet eller en så kallad dolme eller simplatta som ökar flytkraften när du simmar. Dina skor kommer bli blöta och dra ned benen annars. Men jag tränar faktiskt allt oftare utan dolme, för att försöka utveckla min traditionella simning mer.

* * *

Annons

Dela (6)
Tweeta


Laddar