Annons
Annons

Skaffa gratisreklam

joel
Dela (0)
Tweeta

Fredrik Aidehag

Har du en lysande affärsidé som ingen känner till? Martin Borgs, PR-konsult på Hill & Knowlton, har förvandlat rena hobbyprojekt till miljonaffärer förr. Med fem enkla knep får han ditt företag att synas.

Annons

1. Skapa en konflikt
– Konflikter skapar intresse och är kärnan i en bra story. Ditt lilla företag slåss mot etablissemanget. Framställ din fiende som stor, dålig och opersonlig. Ju
större och starkare din fiende är, desto starkare framstår också du. ”Vad är idén med att klaga på USA när du i nästa sekund köper en Coca-Cola?”, tänkte den franska radiojournalisten Tawsik Mathlouthi och skapade Mecca Cola. Han surfar på konflikten mellan superstora Coca-Cola och hans lilla uppstickare samtidigt som han utmanar hela konflikten mellan USA och den islamiska världen.

2. Kämpa för en god sak
– Vinn din målgrupps sympati. Kämpa för en god sak och se till att ligga på rätt sida av din konflikt. Människor håller alltid på under-dogen, och gillar den som slåss för något bra, som till exempel lägre priser, svagare grupper i samhället, bättre miljö eller demokrati och frihet. Jonas Birgersson lanserade sitt Bredbandsbolaget klädd i Sverigetröja. Han förklarade att hans vision var ett bättre samhälle, ett bättre Sverige.

3. Handling betyder mer än tusen ord
– Många företag skickar ut pressmeddelanden och skriver debatt-artiklar i mängder men lever sällan upp till sina ord. En handling som verkligen visar att du är den du säger betyder mer än tusen ord. När Carl-Henrik Svanberg tillträdde som ny vd för Ericsson köpte han själv aktier i företaget för 100 miljoner kronor. Med en enda handling vann han ett oerhört förtroende och fick samtidigt mycket god publicitet.

4. Våga sticka ut
– Lyft fram de egenskaper hos dig som företagare som är intressanta. När jag ansvarade för företaget Wineasys pr var det ett tråkigt företag, men dess grundare Johannes Bertorp desto intressantare. Storyn om när han startade företaget på föräldrarnas vind, anställde kompisar, gav bort aktier i studentpresenter och slutligen sålde företaget för 150 miljoner publicerades överallt. Företaget vann enorm publicitet enbart på grundarens personlighet.

5. Om allt annat kniper – våga vara en skurk
– I en bra story är det trots allt skurken som är mest intressant. Får du inte uppmärksamhet på annat vis, ta rollen som ”bad boy”. Modeföretagen använder ofta denna taktik och förknippar sig själva med graffiti, droger, fotbollsvåld och andra saker som sticker i de äldre generationernas ögon.

Daniel Kjellsson

Annons

Dela (0)
Tweeta


Laddar