Annons
Annons

Butikerna stänger över Black Friday – vill minska vår konsumtionshets

De flesta butikerna sänker sina priser över readagen Black Friday, men vissa går mot strömmen och stänger igen – eller höjer priserna.

Joel Linde
Foto IBL

I dag, fredagen den 24 november, infaller den för Sverige relativt nya temadagen Black Friday. Det är en amerikansk readag som infaller fredagen efter Thanksgiving, och som vissa år blir så kaotisk att människor kläms ihjäl i de fyndsökande folkmassorna.

Annons

Samtidigt är ett annat engelskt uttryck, slow fashion, mer aktuellt än någonsin. Det handlar om att ta ett steg bort från slit och släng-tänket, och göra medvetna köp som kan användas längre, för att på så sätt förbruka mindre av jordens redan hårt ansatta resurser.

Så när de allra flesta butiker uppmanar till ökad konsumtion under Black Friday, finns det vissa som gör tvärtom.

Asket

Svenska Asket grundades 2015 med idén att ”bryta loss basplagg ur modehysterin och fokusera på det som verkligen spelar roll: kvalitet och passform”, sa ena grundaren, August Bard Bringéus, i en intervju med Café.

Och märkets namn i sig är en tydlig indikation på att de sysslar med slow fashion. En asket är nämligen en person som lever enkelt och bara unnar sig det allra mest nödvändiga i livet. Därför går de emot strömmen och stänger webbutiken under Black Friday. Går du till deras webb möts du av denna bild, och texten:

”Vi tycker att man borde betrakta varje plagg som en investering. Vi tror på att köpa mindre, och att bära mer av det vi älskar (…) I dag är den bästa dagen att påminnas om det enkla sanningen, ‘Less is more’ (…) I dag håller vi stängt för att begrunda.

Varié

Svenska onlinebutiken som grundades 2012 med namnet Minimera, och sedermera bytte till Varié, säljer begagnade märkeskläder online. De går emot trenden med sänkta priser på Black Friday till att, för den som vill, höja priset med 10 procent. Det överskottet går direkt till hjälporganisationen WaterAid, och förra året var det i stället Världsnaturfonden som fick pengarna.

https://instagram.com/p/BbwrU1_nit4/

Adnym Atelier

Svenska jeansmärket, Adnym Atelier, belönades med Cafés stora modepris för årets jeansmärke. De har profilerat sig som ett unisexmärke, och tar även ställning för mer eftertanke och mindre slit och släng. Den som besöker deras sajt i dag, under Black Friday, möts av en avskalad film med ett budskap – men inga erbjudanden.

”Vår besatthet av fart och konsumtion behöver ett alternativt mindset. Långsamt. Ju mer och ju snabbare desto mindre ser vi. (…) Världen är fullpackad. Högljudd och snabb. Välj mindre. Välj ett långsammare leverne.”

Annons

Dela (188)
Tweeta

Annons


Laddar