Butikspersonalen: Det här är de mest irriterande sakerna kunder gör när de shoppar

cafevik  |  Publicerad 2015-02-04 16:40  |  Lästid: 2 minuter
shopping-misstag

När vi shoppar är vi på jakt efter bästa köpen till oss själva, och har kanske svårt att lyfta blicken  – men glöm inte att tänka på hur du beter dig mot personalen. De jobbar hårt för att du ska bli nöjd.

Café frågade ut personalen på Paul & Friends, Volt och H&M om kundernas värsta vanor. Snälla, tänk på de här sakerna nästa gång du är i en butik!

 * * *

 1. Var inte otrevlig

Även om du är irriterad, stressad och tycker att alla är i vägen – ta inte ut dina känslor på personalen, de gör bara sitt jobb. Under vår rundvandring bland butikerna visade sig detta vara det absolut vanligaste problemet. Sebastian på VOLT: – Många verkar tror att vi bara vill kränga på folk grejer och lura dem. Så är inte fallet, vi är där för att hjälpa kunderna. När vi hälsar eller frågor om någon vill ha hjälp med något till exempel så gör vi det för att folk ska känna sig välkomna till butiken. Det betyder inte att vi vill lura på dem en massa kläder.

2. Klaga inte på sånt som inte personalen inte rår för

Det finns säkert massvis med saker du stör dig på i en butik. Men fundera över vad som är konstruktivt att ta upp med de som jobbar där. Sebastian och Tor på VOLT: – Folk kan ibland klaga på utbudet i butiken eller att rean är dålig. Det är inget vi i butiken kan påverka, vi är inte ansvariga för vad som plockas in eller vad som ska vara på rea.

3. Pruta inte oförskämt mycket

Ibland är det okej att dra av på priset om plagget är lite skadat – men ta det inte till en orimlig nivå. Tor på VOLT: – Om ett plagg är nedsatt med 70 procent så har det hänt att folk ibland kommit fram och sagt 'jag hittade en tråd som är lös här, får jag 10 procent till då?’. Kom igen, plagget är redan på 70 procent!

4. Försöka inte lämna tillbaka förstörda plagg

Nej, du kan inte reklamera plagg som är vi vilket skick som helst. Tor på VOLT: – Om någon kommer in med ett plagg som är helt blött, helt nersölat eller helt trasigt så kan man inte förvänta sig att bara lämna in det och få ett nytt. En kollega på en annan butik berättade om en man som kom in med en vit skjorta han hade haft på en kräftskiva. Kräftspadsfläckarna gick inte bort i tvätten, så han tyckte han skulle få byta den. Hampus på Paul & Friends: – Om någon inte får reklamation på plagget kan de bli rätt otrevliga, vilket känns onödigt vissa gånger.

5. Bajsa inte i provhytterna

Okej, detta ska man kanske inte behöva påminna om – men vi gör det ändå: man får inte bajsa i provhytterna. Melanie på H&M: – Det har faktiskt hänt mer än en gång.

Henrik Malmberg

* * *

Mer mode!

15 Instagramkonton du borde följa om du älskar herrmode

10 knepiga designernamn – så ska du uttala dem egentligen

Stilguide: Så knyter du slipsen på rätt sätt

Lyx vs budget: Grått är vårens hetaste färg!

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2023-09-13 10:53