Café testar ”Star Wars Jedi: Fallen Order” – som ser ut att bli Star Wars-spelens stora comeback

Omslaget till spelet Star Wars Jedi Fallen Order.

Café reser till Los Angeles för att prova om höstens hetaste spel, EA och Respawns kommande ”Star Wars Jedi: Fallen Order”, lever upp till de högt ställda förväntningarna. Och jodå, att svinga ljussabel och flytta fiender med kraften är faktiskt precis lika roligt som det låter.

Joakim Almén | Foto: EA  |  Publicerad 2019-10-17 23:15  |  Lästid: 5 minuter

Den sista Star Wars-filmen någonsin om sagan om Skywalkers, Star Wars Episode IX: The Rise of Skywalker är dryga två månader bort från världens biografer. Med släpp av tre tunga Star Wars-titlar, en sorts tripp, trapp, trull-strategi från Disney och Lucasfilms, inom loppet av knappt fem veckor kommer konversationsljussablar återigen att svingas mot varandra kring åsikter om hur bra den senaste trilogin egentligen är – och om den sista filmen lyckas knyta ihop Rey och Kylo Rens historia och – i bästa av världar – överraska på samma gång. Oavsett om du älskar Star Wars eller inte har sett filmerna och föraktar folk som haffar minsta tillfälle att dissikera rymdoperan i detalj är det något att förhålla sig till, för det går liksom inte att undvika. Med det sagt: Låt Star Wars-febern börja.

Först ut i Star Wars-universumets release-tripp, trapp, trull är Disney+-serien The Mandalorians som har USA-premiär den 12 november. I Europa lär vi dock få vänta då det fortfarande är oklart när Disneys nya streamingtjänst lanseras här. Tre dagar senare, 15 november är det dags för EA:s efterlängtade Star Wars-spel Star Wars Jedi: Fallen Order att släppas till Playstation 4, Xbox One och PC. Och slutligen har flaggskeppet och trilogiavslutande Star Wars Episode IX: The Rise of Skywalker biopremiär 18 december.

Förutom Star Wars-spelet släpps den nya Disney+-serien ”The Mandalorians” snart. Och i december är det äntligen dags för den sista Star Wars-filmen om Skywalkers, ”Star Wars Episode IX: The Rise of the Skywalker”.
Förutom Star Wars-spelet släpps den nya Disney+-serien ”The Mandalorians” i november. Och i december är det äntligen dags för den sista Star Wars-filmen om Skywalkers, ”Star Wars Episode IX: The Rise of Skywalker”.

Med tanke på Cafés långa och trogna bevakning av världens största och mest mytomspunna filmserie (det går att argumentera för att vi tar varje chans vi kan att skriva om Star Wars) tog det inte många sekunders betänketid att svara ja på frågan om Café ville åka till Kalifornien för att vara bland de första medierna i världen att testa det kommande Star Wars-spelet.

Sagt och gjort: Cafés tv-spels- och Star Wars-konnässör Joakim Almén begav sig till Disneyland-staden Anaheim i Los Angeles för att testa om kraften är tillräckligt stark i det uppskrivna storydrivna äventyrsspelet Star Wars Jedi: Fallen Order.

Spelets protagonist är den forne jedilärlingen Cal Kestis. Här med sin ständiga följeslagare, roboten BD-1 på ryggen.
Spelets protagonist är den forne jedilärlingen Cal Kestis. Här med sin ständiga följeslagare, roboten BD-1 på ryggen.

Det var längesen det släpptes ett kanonspel baserat på Star Wars-licensen. Visst, svenskutvecklade Star Wars Battlefront 1 och 2 var bra, men flerspelarshootern led precis som många andra spel i den här konsolgenerationen av ett girigt mikrotransaktionssystem. För att hitta ett riktigt bra single player-spel baserat på Stjärnonas krig får vi gå tillbaka till Xbox-spelet Star Wars: Knights of the Old Republic som släpptes 2003. Rollspelet introducerade det interaktiva beslutssystemet där dina val påverkar hur historien utvecklar sig (något Black Mirror tog fasta på 16 år senare i den interaktiva Netflix-filmen Bandersnatch) – i Knights of the Old Republics fall om du är god som en Jedi eller ond som Sith. Men i nämnda spel var stridssystemet på ett traditionellt rollspelsvis turbaserat. Vi får gå tillbaka ytterligare något år och Star Wars Jedi Knight II: Jedi Outcast för att hitta ett riktigt bra actionspel för vuxna (förlåt, Lego Star Wars) baserat på George Lucas sci-fi-skapelse.

När Star Wars Jedi: Fallen Order-utvecklaren Respawn, som bland annat ligger bakom vansinnigt populära Fortnite-för-vuxna-spelet Apex Legends, och EA tidigare i år visade upp gameplay från världens största spelmässa, E3 i Los Angeles, fick spelvärlden upp förhoppningarna: ÄNTLIGEN! Ett Star Wars-spel där du slåss med ljussabel och använder kraften som ser bra ut – på riktigt. Förväntningar: skjutna i höjden.

Spelet har sedan dess jämförts med Naughty Dogs äventyrsfyllda Uncharted-serie och stridsystemet i Dark Souls-serien. Inga dåliga jämförelser. Men levereras det verkligen efter det? Vi återkommer till det.

Screenshot från Star Wars Jedi: Fallen Order.

Star Wars Jedi: Fallen Order utspelar sig mellan episod 3 och 4 och du spelar som jedilärlingen Cal Kestis (Cameron Monaghan känd som skurk från tv-serien Gotham har lånat ut utseende och röst) – som är en av få som överlevde Order 66, där nästan alla jedis förintades, i episod 3 och nu är på flykt från Imperiets mörka krafter och inkvisitorer. I samspel med Lucasfilms har Respawn fått tillåtelse att skriva egen kanon till spelet vilket innebär nya karaktärer och nya planeter. Men även kända platser från filmerna förekommer, som Chewbaccas hemplanet Kashyyyk. Enligt utvecklarna är hälften av planeterna som kan besökas i spelet kända från tidigare Star Wars-installationer. Det lär även dyka upp ett och annat välkänt ansikte från filmerna, något spelets narrativa chef Aaron Contreras semi-bekräftar när jag frågar honom om det genom att svara: ”potentiellt” ackompanjerat med ett spjuverlurigt leende. Och just det, Cal Kestis har den gulliga roboten BD-1 som ständig följeslagare. Inget Star Wars utan mysigt robotsällskap som bekant.

Precis som i de flesta moderna actionäventyrsspel innehåller ”Star Wars Jedi: Fallen Order” lätta rollspelsinslag som möjligheten att uppgradera dina förmågor under resans gång. Du lär dig nya förmågor inom kraften ju mer erfarenhetspoäng du samlar.

Av de två och en halvtimme Café får provspela känns karaktärerna vi introduceras för i spelets inledning på skeppet Mantis välskrivna och storyn känns överlag engagerande, med ett litet minustillägg för huvudkaraktärens Cal Kestis något stela och gråa personlighet. Den inledande dialogen innehåller välkommet Star Wars-banterinslag som sätter tonen direkt. Känslan: ”Yes, det här känns Star Wars!”. Precis som striderna. På förhand kände jag viss oro kring att stridssystemet skulle vara för likt Assassin’s Creed, där fiender har en tendens att omringa spelaren i en stor skolgårdsmobbareklunga. Men som tur var märks inga Assassin’s Creed-tendenser. Snarare flirtar stridssystemet med tidigare nämnda Darks Souls-serien (positivt!) – men framförallt gör den tjusiga och kontrastrika grafiken att tankarna förs till briljanta God of War till Playstation 4. Respawn har lyckats med konststycket att sätta Star Wars-känslan även i striderna. Det är helt enkelt skitkul att blocka en stormtroopers skjutna laserstråle med ljussabeln eller att skicka iväg en ettrig fiende med en rejäl force push.

Kontrollen känns också smidig och genomtänkt – precis som det obligatoriska uppgraderingssystemet med olika force powers och möjligheten att byta ut komponenter i din ljussabel eller uppgradera roboten BD-1. Vad jag överraskas mest av i positiv bemärkelse är de återkommande och kluriga pusselelementen – som lånar inspiration från spel som Uncharted- och Zelda-serien. Även plattformsinslagen där du klättrar, hoppar och glider på is flyger. Jedi: Fallen Order är inget open world-spel á Red Dead Redemption – men det är heller inget linjärt Uncharted-esquet dito. Kartan på den första planeten Zeffo utforskas semi-öppet i egen takt – där du ofta återvänder till samma område du varit vid tidigare, men med möjlighet att avancera och låsa upp nya områden med nya förmågor du lärt dig längs vägen. Något spelets kartfunktion förklarar med önskvärd tydlighet.

Star Wars Jedi Fallen Order.

När spelsessionen är över känns det lite snopet. Inte för att det spelet var en besvikelse – tvärtom! – utan för att jag behöver vänta en månad tills nästa gång jag får spela. Utifrån tiden jag hann spendera med spelet står det ändå klart att Star Wars Jedi: Fallen Order lyckas med det som så många Star Wars-spel har misslyckats med tidigare – att få till den rätta Star Wars-känslan i striderna, som känns både omväxlande och utmanande men framförallt – förbannat underhållande. Höstens storspel ser ut att hålla för hajpen. Låt Star Wars-febern börja.

Star Wars Jedi: Fallen Order släpps den 15 november till Playstation 4, Xbox One och PC.

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2019-10-18 14:46