Nya mattrenden: fejkad föda

Listan över syntetisk mat blir bara längre och längre.

Markus Aamisepp  |  Publicerad 2019-06-07 15:28  |  Lästid: 3 minuter

”Det enda jag vill är att få käka lite mer syntetisk mat” – sade ingen någonsin. Nu växer dock den fejkade matindustrin som aldrig förr.

Om alla i världen blev veganer skulle vi ha tillgång till cirka 23 procent mer mat i och med att djurens foder då kan omvandlas till människomat. Vi skulle också få i oss vissa näringsämnen som vi annars går miste om och dessutom skona små söta grisar från att halstras till baconskivor.

Människor, som trots allt är allätare, måste emellertid få i sig vissa animaliska ämnen. Detta kan lösas med kosttillskott eller pedantisk planering av matlådor, men blir svårt i praktiken om världens 7,5 miljarder människor plötsligt behövde viga flertal timmar till att bli experter på näringsintag.

En totalvegansk planet eller inte – den växtbaserade ”kött”-industrin expanderar som aldrig förr. När det nytillkomna företaget Beyond Meat, som tillverkar fejkat kött, presenterade sin första kvartalsrapport visade sig att inkomsterna tredubblats. Vilket gjorde företaget till den snabbast stigande nykomlingen på Nasdaq sedan finanskrisen 2008.

Ett resultat av detta i Sverige var hamburgerkedjan Phils Burger lansering av den mytomspunna ”Beyond Burger” som görs på företagets syntetiska kött. Det ärtbaserade hamburgarna förses med rödbetor så att den rosa köttfärgen, vital i en klassisk burgares DNA, fortfarande är närvarande. Förekomsten av andra växtbaserade köttyper har också skjutit i taket då Icas försäljning av vegokött har ökat med 90 procent och Coops med 20 procent.

Harold and Kumar go to Phils Burger för att vräka i sig lite saftiga ärtburgare?

Café skrev även förra månaden om Max och Burger King som i maj ingick i ett veritabelt burgarkrig i vegetarismens namn. Även där rör det sig om växtbaserade hamburgare som ska se och smaka precis som en hederlig köttburgare.

– Efterfrågan på kött kommer att fördubblas under de kommande 40 åren. I dag använder vi 70 procent av vår jordbrukskapacitet till köttproduktion. Då förstår man lätt att det gäller att hitta andra alternativ, säger Mark Post, holländske professor och skapare av världens första syntetiska burgare, till AP.

Är man dock en hängiven köttentusiast och kan tänka sig att ha dragkamp om de sista kabanosserna på butikshyllorna inom de kommande åren finns det andra alternativ på syntetisk och miljövänlig föda.

Det amerikanska alkoholföretaget Endless West har skapat fejk-whiskey vars tillverkningsprocess skonar miljön med mindre användning av vatten och land. Oatly tillverkar havremjölk – något som revolutionerat kaffedrickandet på samtliga caféer i Sverige. Eller varför inte NuTek Salt, vars salt är gjord på kalium istället för natrium – ett ämne som i för stora mängder ökar blodtrycket.

Investeringarna fortsätter alltså att regna på de många startup-företagen som vill förse världen med mer miljövänliga alternativ till mat. Och konsumenterna ÄLSKAR det.

Här är fem exempel på ställen som har egna varianter på växtbaserat kött:

Phils Burger

Hamburgerkedjan var de första i Sverige som lanserade ”Beyond Burger” gjord på Beyond Meats framgångsrecept.

Scandic Hotel

Första hotellkedjan i Europa att erbjuda den hundra procent växtbaserade Beyond Burger.

Urban Deli

Inspirerad av Beyond Burger har restaurangen lanserat sin alldeles egna Juicy Vegan Meat.

Max

De växtbaserade alternativen på den svenska hamburgerkedjan finns som alternativ till MAX alla Grand Deluxe-burgare.

Burger King

Serverar växtbaserade Unbelievable Chicken King och Unbeliavable Whopper i åtta Burger-King-restauranger i Stockholm, Göteborg och Malmö men kommer senare under sommaren att finnas tillgänglig i hela landet.

Dela på Facebook
Tweeta

Redaktionen tipsar

Uppdaterad 2019-06-07 15:31