Annons
Annons

midnattsloppet-tips-springa-traningPå lördag går Midnattsloppet av stapeln i Stockholm – 40 000 löpare och 200 000 åskådare förvandlar Södermalm till en stor folkfest. Fyra Cafémedarbetare ger allt vad de har – vi bad dem dela med sig av sina bästa tips inför loppet!

* * *

Daniel-Lindstrom-Midnattsloppet

”Midnattsloppet är en folkfest”

Daniel Lindström, Cafés modechef.

Annons

Varför ska man springa Midnattsloppet?

– Andra millopp är mer hardcore och handlar om att pressa tider – det här är en folkfest och ett kul lopp för de som aldrig har sprungit. Man springer mitt i en avstängd stad, med en massa folk på väg ut i sommaren.

Hur bra form är du i?

– Jag har sprungit mycket i sommar, i stort sett varje dag! Egentligen har jag inte förberett mig speciellt för det här loppet, jag ska också springa Lidingöloppet och har redan sprungit ett maraton, en halvmara och Göteborgsvarvet. En mil på flack bana tar jag på 40-41 minuter. Under Midnattsloppet är det mörkt, mycket folk och en tuff bana med två djävulska backar, så jag borde ta det på 44-45 minuter!

Bästa träningen inför loppet?

– Intervallpass! Det är bekvämt att bara springa sträckor, men det är när man känner blodsmak i munnen som man utvecklas.

– Jag löptränar med kompisar, oftast är vi ett gäng som springer på Gärdet i Stockholm. Jag kan verkligen rekommendera att springa med andra. Det blir som meditation när man gör det tillsammans. Man pratar om viktiga saker – samtidigt som man jobbar mycket. Det rensar huvudet.

Vad händer efter loppet?

– Jag ska bara vila. Och dagen efter ska jag springa 3 mil som övning inför Lidingöloppet.

Vad blir jobbigast?

– Det är jobbigt i starten med allt folk, och vid Sofiakyrkan förstås. Har man aldrig sprungit den biten förut så får man en chock.

Vad ser du fram emot?

– Den härligaste känslan är när man är tillbaka på Zinkensdamm och verkligen känner att man har presterat. Man samlar ihop sitt gäng och känner sig väldigt nöjd, oavsett hur det har gått.

* * *

JohanTobiasJonas

”Jag har laddat med skidåkning”

Tobias Ivarsson (till höger på bilden), layoutare och före detta friidrottare.

Vad är drömtiden?

– Förra året sprang jag på 50:13, det var alldeles för mycket. Mit mål är att komma under 50 i år.

Hur har du tränat?

– Det blev mycket skidåkning i vinter vilket ger bra benstyrka. Sen började jag springa i slutet av våren – och så coachar jag min sambo inför loppet, så det blir också en sorts träning.

Hur laddar du upp?

– På fredag har jag parbesök, så det blir mat och vin – max ett glas, för jag vill inte vara bakis på lördagen. Lördagen inleder jag med amerikansk frukost med äggröra, bacon och bagel. Efter klockan 17-18 äter jag inget.

Vad blir jobbigast?

– Jobbigast blir backen från Malmgårdsvägen upp till Sofiakyrkan. Det blir också trångt i backen upp mot Mosebacke, det är för många som går upp istället för att springa. Jag får hoppas att det är fler löpvilliga den här gången.

Vad ser du mest fram emot?

– Gospelkören i Vitan som sjunger ”Ain’t no mountain high”. Det är mäktigt!

* * *

”Jag vet inte ens om jag kommer att starta”

Johan Hedberg (till vänster på bilden), layoutare.

Hur står det till med formen?

– Jag är lite osäker på om jag kommer starta på grund av en skada– men bortsett från det känns det kul! Jag sprang första gången förra året och det var jävligt roligt, det var faktiskt första gången jag sprang en mil.

Vilken tid siktar du på?

– Jag springer åt en annan person som inte kunde delta, så jag har hamnat i någon slags elitgrupp. Man ska springa på under 45 minuter. Förra året sprang jag på 53, och jag kände att jag kunde ha tagit några minuter från det. Märker jag att jag inte slår den tiden så får jag bryta 200 meter innan mål.

Hur har du laddat?

– Jag sprang mycket i vintras och våras. Sen fick jag en fotskada under Korpenträningen i maj, och sen dess har jag vilat mig i form. Jag försökte springa lite förra veckan, men det gick inte så bra.

Vad ser du fram emot?

– Det är en härlig stämning, det är det faktiskt. En riktig folkfest!

Vad gör du efter loppet?

– Då ser jag till att syresätta mig och min tjej får ta hand om mig. Och så möter jag upp folk jag känner som har sprungit. Marcus från mitt gamla löparlag ska springa, så jag måste slå honom.

Kommer du göra det?

– Troligen inte.

* * *

johan-hurtig-midnattsloppet

”Jag joggade en mil i berusat tillstånd”

Johan Hurtig, webbredaktör.

Har du sprungit tidigare? Hur gick det då?
– Förra året var jag anmäld men slet av ledbandet i foten två veckor innan. Min plats gick visst till någon elitlöpare som drog runt på tiden 41 minuter – men i resultatlistan står det fortfarande Johan Hurtig. Så ja, jag har sprungit tidigare och det gick FETT BRA!

Bästa tipsen till nybörjaren?
– Lägg mindre tid på att läsa och lära om det optimala springpasset och stick ut spring. Sluta läsa, stick iväg. Spring nu. Varför slutar du inte läsa? Är du en sån som måste läsa all text som dyker upp framför ögonen eller? Kan du inte bara ge upp? Okej, här då: jag är dum i huvudet. Haha, nu läste du just att du… ja du fattar.

Hur har du laddat under sommaren?
– Joggade en mil i berusat tillstånd i San Sebastian. Vet inte om det är den bästa uppladdningen men nu blev det så.

Hur har tränings och kost – schemat sett ut sista dagarna?
– Igår åt jag en ostmacka, en äggmacka och en kokt korv. Gott!

Vad ser du fram emot mest?
– I livet eller? Kanske när jag gifter mig, första barnet osv. Såna saker.

Vilken tid ska du klara det på?
– Första barnet eller Midnattsloppet? Eller i och för sig, under en timme är väl rimligt alldeles oavsett.

Vad blir jobbigast under loppet?
– Spring-biten tror jag. Att man blir trött och så.

Berättat för Jonatan Loxdal

Annons

Dela (60)
Tweeta

Annons


Laddar