Så blir Skyrim-skaparnas nya rymdspel ”Starfield”

En person i rymddräkt i en cockpit

Under söndagen visade Bethesda äntligen upp rörliga bilder från sin första nya titel på över 25 år. Här är allt du behöver veta om rymdspelet Starfield.

Robin Åberg | Foto: Bethesda Game Studios  |  Publicerad 2022-06-13 15:07  |  Lästid: 4 minuter

Amerikanska Bethesda hör till spelbranschens största och mest respekterade spelutvecklare tack vare spelserierna The Elder Scrolls och Fallout. Nu är Bethesdas första helt nya spel (alltså inte en del av Elder Scrolls- eller Fallout-serierna) på mer än 25 år på väg och under söndagens Xbox & Bethesda Games Showcase fick vi för första gången en längre titt på Starfield.

Precis som Bethesdas tidigare spel är detta ett rollspel där spelaren själv bestämmer var den ska gå, vad den ska göra och hur den ska göra det. Det har beskrivits som ett ”Skyrim i rymden” och att döma av det som visades upp under gårdagen så är det en passande beskrivning. Här är vad vi lärde oss av första spelbilderna från Starfield.

Foto: Youtube

Jakt efter artefakter

Starfield utspelar sig år 2330 i vad som kallas The Settled Systems ungefär 50 ljusår från vårat solsystem. Ungefär 20 år innan spelets början pågick ett krig mellan systemets två största faktioner, United Colonies och Freestar Collective, kallat The Bloody Colony War. När spelet inleds råder en svajig fred mellan fraktionerna men The Settled Systems är fortfarande osäkert och farligt.

Tidigt i spelet ansluter sig spelaren till Constellation, den sista kvarvarande gruppen av rymdutforskare, vilka man träffar i huvudstaden New Atlantis. Constellation är på jakt efter någon sorts artefakter som ger den som kommer i närkontakt med dem syner samt verkar vara byggstenar i något mystiskt projekt. Dessa artefakter är typiskt nog utspridda över universum och lär därför fungera väl som en sorts ramberättelse för ens utforskande av rymden.

På klassiskt Bethesda-vis verkar det även finnas många andra grupper, med olika hög moral, som också är på jakt efter dessa mystiska artefakter. Om tidigare Bethesda-spel är något att gå efter kommer spelaren med största sannolikhet att kunna välja vilken eller vilka grupper den vill gå med i själv eller kämpa mot, med olika konsekvenser som följd.

Foto: Bethesda

Introvert eller extrovert?

Bethesda kan sina rpg-grunder och låter även i Starfield varje spelare skapa sin egna karaktär från grunden och välja vilken sorts färdigheter den specialiserar sig på. Dessa inkluderar inte bara praktiska grejer som utan även ens karaktärs personlighet. Är din karaktär extrovert, introvert eller en snabbkäftad, street smart slyngel uppväxt i Neons tuffaste kvarter? Olika val ger olika fördelar och nackdelar.

Foto: Bethesda

Samla och bygga

Att samla råvaror för att kunna förbättra sin karaktär eller ens utrustning är ett rpg-element som självklart återkommer i Starfield. Redan i de första sekunderna av videon som visades upp under söndagen såg vi nån sorts stenhuggarpistol som ser ut att vara direkt tagen från rymdutforskarspelet No Man's Sky.

En farhåga med dessa spelmoment är att de riskerar att bli allt för repetitiva och långsamma, vilket ibland var fallet i höjdarspel som Red Dead Redemption 2 och Last of Us 2. Hur kul det kommer vara att suga upp mineraler med sin stenhuggarpistol efter 50 timmar i Starfield återstår att se, men förhoppningsvis kommer en del av det arbetet att kunna automatiseras.

Ett element som byggs vidare på från Bethesdas post-apokalyptiska spel Fallout är möjligheten att kunna bygga baser. Förutom att ge spelaren en plats att andas ut på med ett glas rymdjuice kommer dessa även kunna samla in material och fungera som forskningsstationer.

Foto: Bethesda

Rymdskepp!

Vad vore ett rymdspel utan rymdskepp? Som ett Star Wars utan lasersvärd typ. I Starfield kommer man flyga rymdskepp och bygga sina egna skepp efter eget tycke och smak, nästan. Skeppbyggarsystemet verkar bestå av färdiga moduler, vilka man kan bestämma färgen på själv, som man kan sätta ihop relativt fritt. Hur man väljer att bygga sitt skepp ska sedan påverka dess prestation.

Vad kan vi säga om själva flygandet? Av det som visades upp kan vi slå fast att flygstrider finns, likaså verkar skepp kunna hyperdrive-hoppa som i Star Wars och även docka till andra skepp.

Foto: Bethesda

Hur stort är spelet?

Jättestort. I spelet kommer det finnas mer än tusen planeter utspridda i hundra solsystem och du ska kunna landa och utforska var som helst, på vilken som helst av alla dessa planeter. De planeter och miljöer som visades upp under söndagen såg så klart häftiga ut, men det gjorde även planeterna i förhandsmaterialet till No Man's Sky. Den gången levde inte planeterna i spelet upp till förväntningarna (det har blivit bättre sen dess), men Starfield är ett mycket större spel på alla sätt och Bethesda har förhoppningsvis ett syfte med alla dessa planeter.

Så till den stora frågan: Kommer man kunna dyrka lås?

Ja, även i rymden finns det klåfingriga jävlar och därmed lås som bara väntar på att dyrkas upp. Denna gång behöver du däremot inte vara rädd att få slut på dyrkar men däremot ”digipicks” då låsen blivit digitala.

När släpps det?

Något exakt datum finns inte, men allt som visades upp under Xbox & Bethesda Games Showcase är sådant som släpps inom ett år och det samma gäller Starfield. Planen var ursprungligen att det skulle släppas elfte november i år, på dagen elva år efter Skyrim men har nu skjutits upp till första halvan av 2023 då det släpps på Xbox, PC och på Xbox Game Pass.

Se hela uppvisningen av Starfield här:

Dela på Facebook
Tweeta
Uppdaterad 2022-06-13 15:07