Hoppa till innehåll

Så botar du din telefonskräck – psykologernas bästa tips

Man som kollar förskräckt på telefonen.
Joakim Almén

Lider du också av telefonskräck? Du är knappast ensam. Här ger psykologerna Björn Hedensjö och Angela Ahola sina bästa tips för hur du botar din telefonångest.

Det finns ringpersoner och så finns det textpersoner. Ringpersoner förstår inte varför textpersoner tycker att allt kan lösas, och informeras om, via ett sms och textpersoner förstår inte varför varenda lilla detalj måste berättas via röstsamtal. Ofta kan textpersoner känna en obehagskänsla för att själv ringa ett samtal eller ta emot ett inkommande samtal. Speciellt kritiskt blir det om det är från ett nummer du inte har sparat sedan tidigare.

Faktum är att nästan hälften (43 procent) av svenska befolkningen lider av telefonskräck. Klart värst är det för unga personer mellan 18 till 29 år, där hela 48 procent anger att känner obehag inför att svara på samtal eller ringa själv. Detta enligt en stor undersökning från telekombolaget Halebops i deras årliga Samtalsrapporten.

Telefonskräck är en form av ångest som uppstår från när hjärnans självutlösande alarmsystem aktiveras och härstammar från åren då människor levde på savannen. Även om de flesta av oss idag inte riskerar att möta ett livshotande rovdjur i det vilda så är det samma flyktmekanismer som triggas och aktiveras när vi får ångest, som till exempel ringa ett telefonsamtal.

I rapporten uttalar sig psykologerna Björn Hedensjö och Angela Ahola om de bakomliggande psykologiska mekanismerna för fenomenet telefonskräck. Att yngre i större utsträckning känner obehag inför telefonsamtal tror Björn Hedensjö beror på att den yngre generationen är uppvuxen och van med asynkron kommunikation, alltså kommunikation som inte sker i realtid såsom sms, chatt och mail.

Telefonskräck grundar sig enligt Hedensjö i i social ångest och kan spåras till tidigare nämnda tid på savannen när människan levde i flock. Enligt Angela Aloha gör vi en riskbedömning innan vi interagerar med andra människor. Att ringa ett telefonsamtal innebär en större risk än att skriva eftersom vi blottar oss själva och vår personlighet i större utsträckning än om vi skulle formulera ett meddelande i text. Att skicka ett sms istället för att ringa kan vara ett sätt att skydda sig själv från att känna att man gör fel eller inte passar in.

Personer som vuxit upp i en tid där textkommunikationen dominerat har aldrig riktigt tränats i hur man pratar i telefon till skillnad från de generationer som vuxit upp där det fanns fast telefoni med en hemtelefon och där röstsamtalet var det primära kommunikationssättet när man inte träffades fysiskt. Äldre personer gillar sina telefonsamtal, det är sen gammalt. I åldersspannet 50–64 år uppger enbart 18 procent att de lider av telefonskräck.

Är du intresserad av att bota din telefonrädsla finns det dessvärre inga gyllene genvägar. Det är bara att börja ringa – och svara – i telefon. Precis som med de allra flesta beteendeförändringar och fobier är det kognitiv beteendeterapi (KBT) som är den mest effektiva behandlingsmetoden.

Här följer sex handfasta tips från psykologerna Björn Hedensjö och Angela Aloha hur du botar din telefonskräck. Precis som i de flesta KBT-behandlingars fall börjar du småskaligt för att trappa upp.

Psykologernas sex bästa tips för att bota telefonskräck

1. Ring ett nummer med telefonsvarare

Börja med att ringa ett telefonnummer som du vet har automatisk telefonsvare, typ Postnord. På så vis övar du på att faktiskt slå ett nummer, höra väntsignalen och inleda ett samtal utan att en riktig person finns på andra änden.

2. Ring en person som du känner väl

Ring en person som du känner dig helt trygg med, en person som känner dig väl. Det kan vara en familjemedlem eller bästa kompis, huvudsaken är att du känner dig helt trygg.

3. Ring en okänd person med ett konkret motiv

Nästa steg är att ringa en okänd med person med ett konkret motiv. Istället för att beställa pizza via en app eller hemsidan ringer du din lokala pizzeria och beställer. Här är interaktionen oftast förutsägbar utan några följdfrågor.

4. Ring en okänd person med ett konkret fråga

Nästa utmaning är att ringa en okänd person med en konkret fråga. Det kan till exempel vara en kundtjänst för att få hjälp med ett problem du har.

5. Ring en okänd person med en öppen fråga

När du känner dig någorlunda bekväm med steg fyra är det dags att ringa en okänd person med en öppen fråga som kan leda till fler följdfrågor. Det kan till exempel vara en blomsterhandel för att få hjälp med vilka växter du ska ha hemma. Personen på andra sidan linjen kommer förmodligen ställa flera följdfrågor. Det här telefonsamtalet kommer inte vara lika förutsägbart och tillrättalagt.

6. Ring någon som du tycker om och som du inte pratat med på länge

Sista bossen! Nu är du redo att ringa någon som du gillar men som du inte pratat med på ett tag. Fundera på vad du vill fråga och vad du vill svara på eventuella frågor. Förhoppningsvis kommer det bara vara härligt. Om inte är du redo att ringa någon annan.

Nyhetsbrev

Varje vecka skickar Cafés redaktion ut de senaste, roligaste och vassaste artiklarna från sajten så du alltid håller dig uppdaterad.

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.