Annons
Annons

Samsungs nya Apple-hån till släppet av iPhone X

Den historiska mobilfighten fortsätter. Vattenskador, krångliga sladdar och dålig kamera är några svagheter hos iPhone som Samsung lyfter i sin senaste reklamfilm – lägligt inför lanseringen av iPhone X.

Marlon Appelgren

Rivaliteten mellan världens största mobiltillverkare Apple och Samsung har pågått ända sedan släppet av första iPhonen, 2007. Kriget om vilken tillverkare som har den bästa kameran och de smartaste funktionerna är långt ifrån över och häromdagen var Samsung tillbaka med ännu en känga mot konkurrenterna.

Annons

Med en ny reklamfilm visar tillverkarna upp flera svagheter hos iPhone genom historien. I en scen i filmen ramlar två personer i vattnet med sina mobiler. iPhone-ägaren behöver då förstås utföra det klassiska ris-tricket för att rädda mobilen från vattenskador medan ägaren till Samsungmobilen inte oroar sig då hennes mobil är vattentålig.

Det är inte heller första gången som Samsung väljer att driva med sina konkurrenter inför en stor mobillansering. Även 2011 släppte tillverkarna en reklamfilm om Apple-flocken som ivrigt väntar på släppet av den nya iPhone-mobilen utanför butiken. I den filmen kommer en person förbi kön och visar upp sin Samsung Galaxy S II för alla som förstås blir helt ställda över telefonens prestanda.

iPhone ses från många håll som den mest självklara mobilen. Men när försäljningen från det senaste kvartalet räknades ihop visade det sig dock att Samsung är tillverkaren som leder mobilmarknaden. Under det senaste kvartalet har Samsung sålt hela 83,3 miljoner telefoner vilket gav företaget en marknadsandel på 22,3 procent. Något som verkligen är ett kraftigt försprång mot konkurrenterna på Apple som under samma kvartal sålde motsvarande 46,7 miljoner enheter.

Källa: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, November 2, 2017.

Annons

Dela (78)
Tweeta

Annons


Laddar